Internettet tilbyder en verden af muligheder. Det er derfor en evig udfordring for virksomheder at gøre brugerne opmærksomme på lige netop deres brands, og efter Brexit bliver det en næsten umulig udfordring for britiske virksomheder. Når Storbritannien den 19. marts 2019 officielt træder ud af EU, vil landet være tvunget til at give afkald på de populære .eu domæner, der lige nu øger den europæiske onlinetrafik til engelske hjemmesider markant.

EU-topniveau domæner (TLD) er domæner, der repræsenterer EU, og i Storbritannien er domænerne særligt anvendt. Det skyldes, at virksomheder, der ønsker at gøre forretninger i EU, kan nå ud til det voksende antal internetbrugere med et .eu domæne. Med domænet kan virksomheder blandt andet booste deres online tilstedeværelse, fordi domænet er et udtryk for, at de europæiske regler overholdes – og det giver kunderne tryghed.

Brexit-skraldespanden fyldes
Det er stadig uklart, hvornår domænenavnene fjernes fra nettet, men EU Kommissionen forudsiger, at det kommer til at ske på datoen for Brexit, og det vil have store konsekvenser for de 317.000 .eu domæner, der skønnes at være registreret i Storbritannien.

Men er det nu også helt sikkert, at alle britiske domæneejere vil miste deres domæne?

Et af kravene for at have et .eu-domæne er, at du (som virksomhed eller individ) bor i en EU-medlemsstat eller i Norge, Island eller Lichtenstein. Og det krav vil de britiske virksomheder naturligvis ikke kunne opfylde efter Brexit.

Det betyder dog ikke nødvendigvis, at de britiske virksomheder vil miste deres domænenavne. De kan vælge at samarbejde med varemærkeregistratorer, som MarkMonitor, der så vil fungere som lokal tilstedeværelse for domænet i stedet for de britiske virksomheder. Vi kommer altså ikke til at sige helt farvel til Storbritannien online i EU, men trafikken vil uden tvivl blive begrænset.

Den britiske skilsmisse kræver øget revision
Hos MarkMonitor har vi i en længere periode arbejdet sammen med vores kunder om at strømline og rydde op i deres WHOIS-databaser for at gøre dem klar til GDPR. Det gør vi ved at sørge for minimal brug af persondata og i stedet bruge information relateret til fx en Domæne Administrator eller domainadmin@companyname.com. Det eliminerer behovet for løbene at skulle ændre information om WHOIS, når fx personale forlader virksomheden (hvilket ofte kan være dyrt), eller når e-mailadresser lukkes ned.

Men hvad har det med Brexit at gøre? Revisionen har betydet, at vores kunder har en bedre ide om, hvilke domæner de har, og det betyder, at imens situationen med den britiske skilsmisse udvikler sig yderligere, vil de have de bedste forudsætninger for at forblive kompatible med udviklingen og løbende undgå at overskride nye restriktioner.

Det vigtigste at huske på er, at det på nuværende tidspunkt stadig er uvist, hvordan domænerne vil påvirkes af Brexit. og delvist den kommende persondataforordning (GDPR), der træder i kraft den 25. maj. Der kan fx være uforudsete forhold i Brexit-aftalen, der kan gå ind og påvirke udfaldet, ligesom Europakommissionen er kommet med en udtalelse om, at situationen er: ”…omfattet af en overgangsordning, der kan indeholde en mulig tilbagetrækningsaftale, som er en del af en løbende forhandling mellem Storbritannien og Europa-Kommissionen”.