Som iværksætter er det vigtigt at tænke i markedsføring. Du kan have et nok så godt produkt eller den bedste idé, men hvis ingen af dine potentielle kunder hører om det, så kommer du ikke ret langt.

Kan du huske de gamle kogebøger fra Karolines Køkken? Faktisk er opskriftsamlingerne et af de første eksempler på content marketing i Danmark. Kogebøgerne blev husstandsomdelt for mere end 50 år siden, og danskerne var meget begejstrede for at prøve de gratis opskrifter. At de i virkeligheden var uddelt i samarbejde med Mejeriforeningen for at få danskerne til at købe flere mælkeprodukter, var ikke noget man tænkte så meget over i de små hjem. Der blev bare lavet masser af lasagne, deserter og gryderetter – og alle opskrifterne indeholdt mælkeprodukter.

Marketingdisciplinen har været under stor udvikling i de seneste årtier. I dag er digital markedsføring en oplagt måde at prøve dig frem og måle effekten af dine markedsføringstiltag. Det er dog stadig en fordel at gøre brug af principperne for content marketing, hvor du markedsfører dig uden direkte at omtale dine produkter. Det kan eksempelvis være ved at give dine kunder en opskrift, gode tips eller en oplevelse, der kan linkes til dit produkt eller din service.

Du kan være din egen medieudbyder

Med digital marketing for iværksættere i dag mulighed for at blive deres egne medieudbydere. Du behøver ikke nødvendigvis et bureau eller en konsulent til at hjælpe dig med at afprøve Google AdWords og Analytics. Og du kan selv afprøve markedsføring via sociale medier eller læse online artikler og blive stærkere til SEO (søgemaskineoptimering).

Er du helt nybegynder til det digitale, kan det selvfølgelig være en god idé at hyre lidt hjælp udefra. Men har du mod på selv at google lidt og finde gratis råd og vejledninger, så kan du godt komme langt på egen hånd.

Prøv dig frem med digital markedsføring

”Du kan finde rigtig meget gratis indhold på nettet, hvor du kan få vejledning i, hvordan du billigt kan komme i gang med digital markedsføring”. Det fortæller Bjarke Bekhøj, direktør i bureauet Compell. I hans firma hjælper de virksomheder med marketing og strategi, og han råder nye iværksættere til at kaste sig ud i markedsføringen og prøve sig frem.

”Du skal ikke være bange for at forsøge dig. ”Done is better than perfet”. Sådan har jeg det, når det gælder digital markedsføring. Vær kritisk, så du styrer uden om de dårlige råd. Og overvej at bruge pengene direkte på annoncer frem for på en dyr konsulent, hvis du har en ny virksomhed og et begrænset budget til markedsføring. Prøv dig frem og gør noget i stedet for at vente på, at du har bedre tid eller råd til dyrere markedsføring”, siger han.

Digital markedsføring giver målbar data

Så snart du er kommet i gang med digital markedsføring, har du data, som du kan måle og analysere på. Det giver nogle andre muligheder for at kunne analysere dine kunder, end hvis du benytter tv-reklamer eller trykte annoncer, hvor det er svært at måle, om de bliver set.

Har du en hjemmeside, så få den tilknyttet Google Analytics. Så kan du blandt andet se, hvor mange besøgende du har, hvordan de bruger siden, og hvilke søgeord de har brugt for at finde frem til dig. Den viden gør det lettere for dig at tilpasse din hjemmeside, så dine besøgende kan handle hos dig eller finde de oplysninger, de søger.

På samme måde kan du lette kundernes vej til din hjemmeside ved hjælp af Google AdWords eller SEO.

Tilbyd relevant indhold

Ligesom Mejeriforeningen og Karolines Køkken kan du skabe omtale og tiltrække din målgruppe, hvis du tilbyder dem relevant indhold. Få produceret noget content marketing, der giver dig medieindhold, der er relevant for dine kunder.

Sælger du øl, så overvej at have nogle opskrifter på din hjemmeside, som er gode sammen med øl, eller hvor øl indgår som én af ingredienserne. Har du en webshop med tøj, kan du sørge for, at det er let at finde information om tøjets størrelse og stoffets kvalitet. Måske er det også en idé med vasketips og tips til styling med mere. Tilbyder du skønhedsbehandlinger, så kan du give tips til pleje af negle eller dele en opskrift på, hvordan dine kunder kan lave en hjemmelavet skrubbemaske. Alt dette er noget, der kan give værdifuld viden for dine kunder og forhåbentlig lede dem hen mod et fremtidigt køb i din virksomhed.

”Hvis du sælger biler, så tilbyd en masse information om bilen, som kunden nemt kan finde. Har du en hjemmeside med mangelfulde oplysninger om dit produkt, så går kunderne nok videre og finder et tilsvarende produkt hos en af dine konkurrenter i stedet”, forklarer Bjarke Bekhøj.

Vælg din medieplatform

Din digitale markedsføring vil typisk være mere effektiv, hvis du både benytter virksomhedens eget website og flere sociale medier. Facebook giver en oplagt mulighed for at kunne kommunikere direkte med dine kunder. Og du kan genbruge en del af dit indhold fra Facebook på Instagram og dermed nå en ny og bredere målgruppe.

Succes uden klassisk markedsføring

En af de virksomheder, der har valgt ikke at benytte sig af klassisk markedsføring er Mikkeller, den danske ølproducent og iværksætter. I stedet benytter de content marketing og mere end 70.000 følger virksomhedens Facebookprofil. Her beretter Mikkeller om nye gode spisesteder eller nye øl, som deres følgere eller fans bør prøve.

”Folk synes, det er spændende, når vi kommunikerer med dem i øjenhøjde. På den måde har vi været gode til at ramme noget på de sociale medier. Vi giver folk en oplevelse, når de træder ind i vores verden. De får mere end bare et produkt, som de kan tage med hjem og drikke. Derfor vender de tilbage”, fortæller Mikkellers stifter, Mikkel Borg Bjergsøe.

Denne artikel er skrevet i samarbejde med af OPR-Virksomhedslån

OPR-Virksomhedslån har en klar vision at øge vidensniveauet og at forbedre samarbejdsmulighederne for små- og mellemstore virksomheder, herunder særligt iværksættere, således at hver enkelt virksomhed kan fokusere på sin kerneforretning. OPR-Virksomhedslån tilbyder i naturlig forlængelse heraf enkel og fleksibel virksomheds-finansiering til den enkelte iværksætters aktiviteter og behov. Læs mere om OPR og dine lånemuligheder på www.opr-virksomhedslån.dk