Rigtig mange danskere har stillesiddende jobs. Det vil sige, at de er inaktive det meste af dagen, og det kan gå ud over både overskud og koncentration. Man bliver ofte mere træt af at sidde stille frem for at være fysisk aktiv og med en lang arbejdsdag fra 8 til 16, er det ikke så underligt, at koncentrationen i så fald daler i løbet af dagen.

Når folk mister overskuddet på grund af inaktivitet, så går det som regel også ud over arbejdsglæden, og det kan i sidste ende få store konsekvenser. Af den grund er det en rigtig god idé at indføre motion på arbejdspladsen, så man kan få overskuddet og glæden tilbage.

– Nemme træningsøvelser til arbejdspladsen

Motion på arbejdspladsen behøver ikke at være besværligt. 10 minutters træning hver dag kan faktisk gøre en kæmpe forskel. Man kan f.eks. bruge sin pause på at lave nogle simple styrketræningsøvelser. Squats, lunges, englehop, sprællemænd og armbøjninger kræver ingen redskaber eller særlig meget plads, hvorfor disse øvelser kan foretages hvor som helst og når som helst.

Man kan også vælge at gå en lille tur – enten udenfor i den friske luft eller rundt på kontoret. Her er en mulighed også at gå at snakke i telefon frem for at sidde på sin kontorstol. Med disse simple øvelser vil du med garanti kunne mærke et større overskud efter kort tid.

– Motioner med kollegaerne

Ofte er det nemmere at motionere med andre. Derfor kan du jo prøve at aftale med nogle af dine kollegaer, at I tager en træningspause sammen. I kan f.eks. indføre et ugentligt træningspas eller tage de 10 min. sammen hver dag. Det skaber også en god holdånd på arbejdspladsen, når man samles om sådan et fælles projekt. Her er det vigtigt, at I gør det til en sjov aktivitet, hvor I skifter mellem forskellige træningsformer – på den måde vil folk lige pludselig se frem til det med glæde.