Et anhængertræk er den oplagte vej til at optimere pladsudnyttelsen og spare penge, når du bevæger dig ud på vejene med stor oppakning.

Hvad enten den står på fintrimning af hække og buske, eller sommerlyset og energien fordrer, at der skal ryddes ud og pakkes væk, betyder det samtidig, at der kan opstå akut brug for bilen – og plads til de læs, der skal køres på forbrændingen eller lossepladsen.

Her er anhængertrækket et must. Både hvis der skal køres havekrat, der sviner, eller hvis tiden er knap, og antallet af ture minimeres.

Er du ikke allerede indehaver af en bil med anhængertræk, kan det dog være en ganske bekostelig affære at få monteret ét, og det kan derfor betale sig at sondere markedet, inden man investerer endeligt.

Et godt sted at starte er hos autoportalen Autobutler, der giver et hurtigt og overskueligt overblik over autoservices af alle afskygninger. En hurtig søgning viser stor prisvariation for montering af anhængertræk. Bl.a. kan det betale at tanke lidt ekstra benzin og tage køreturen til en anden by, da der fra autoværksted til autoværksted er relativt stor forskel på, hvor meget de tager for servicen.

Anhængertrækket er hverken af æstetisk ynde eller noget, der følger med, når du køber bil. Til gengæld kan det vise sig tæt på uvurderligt i længden, når først man gør det op i bekvemmelighed og sparede kroner på køreture med læs.

Gode råd til montering før anhængertræk

Anhængertrækket eller jydekrogen, som nogle også kalder den, kan have mange fordele, uanset om den er målrettet anhænger eller campingvogn – som den også tilkobles uden problemer.

Mens en campingvogn både lejemæssigt, i indkøbspris og bogstavligt er en ordentlig kleppert, kan en regulær anhænger erhverves eller lejes for et overskueligt beløb. Fælles for begge typer af brug af anhængertrækket er det, at de giver mulighed for at forøge pladsudnyttelsen på fire hjul.

I en tid hvor flere og flere danskere investerer i mindre, økonomiske og bæredygtige biler, præsenterer anhængertrækket således mulighed for – fra projekt til projekt eller tur til tur – at øge pladsen, når situationen kræver det.

Der følger dog flere krav med, når et anhængertræk monteres. Bl.a. er det et lovkrav, at trailer eller campingvogn er tilsluttet ved strøm, før man bevæger sig ud på vejene. Og den del er vanskelig at montere selv. Det kan derfor anbefales, at du tager en snak med dit lokale autoværksted eller din lokale autoforhandler og således allierer dig med professionelle – uanset om du vil foretage montering selv eller have professionel hjælp.

Privat montering

Der er flere ulemper ved at montere anhængertrækket selv – om end der er knaster at spare. Det kræver som minimum en erfaring inden for autoservice og mekanik og som tidligere nævnt også et kendskab til del af det, der hedder elledning.

Det er også værd at nævne, at en professionel montering af anhængertrækket hos et momsregistreret værksted betyder, at du slipper for den syning af bilen, der ellers er krav om efterfølgende. Er bilen, anhængertrækket monteres på, under otte år gammel og godkendt til en totalvægt på under 3.500 kilo, kan man dog registrere den til synsfri tilkobling.

Du kan principielt også indhente fordelagtige tilbud udenlands og få dit anhængertræk monteret udenfor landets grænser – i henhold til dansk lovgivning. Der kan være penge at hente, men det kræver dog, at det gældende værksted overholder betingelser, der er gældende for deres danske modparter. Det vil sige momsregistrering af værkstedet og udfyldt erklæring til SKAT.