Second-hand foregår ikke længere en lørdag formiddag med hovedet dybt begravet  i kasser med guld. Loppemarkeder foregår online. Med swipes og følgere foregår krejlerjagten nu digitalt. Det nyder genbrugsappen Tradono stor succes med. En fusion med den tidligere konkurrent Trendsales har sat fart på virksomheden, og de er nu markedsdominerende i Danmark. CEO, Mads Mathiesen, forklarer her, hvilke tre punkter der set i bakspejlet har været de vigtigste for deres store succes.   Af Cecilie Fuhlendorff For fire år siden mødtes CEO i Tradono, Mads Mathiesen, med Co-founder Martin Madsen, for at tale forretning. De var hverken venner eller kollegaer, men de havde begge en skabertrang, der skulle udleves. Den skabertrang skulle vise sig at ende med at blive en rigtig god forretning. I dag har Mads Mathiesen overordnet tre ting, han ser som essentielle punkter i virksomhedens udvikling, og som han vil give videre som råd til sine iværksætterkollegaer. Afprøv din tese hurtigt, så der kommer gang i hjulene Det første råd fra Mads Mathiesen lyder på at efterprøve sin tese hurtigt. Da han satte sig sammen med Martin Madsen for fire år siden, arbejdede de ud fra en tese, der kom fra Martin Madsens kæreste. En tese om, at folk synes, det er fedt at handle genbrug med hinanden i nogle gruppemiljøer på de sociale medier. “Hans kæreste var begyndt at købe og sælge ting på Facebook-grupper. Det syntes vi lød underligt, for vi troede, der var mange gode markedspladser designet præcis til det. Vi blev interesserede i, hvorfor det skete, så vi undersøgte det. Her så vi, at det skete i det meste af verden,” siger Mads Mathiesen. De kunne især se populariteten på den form for handleplatforme i USA, Indonesien og det meste af Europa, og så derfor deres mulighed for at skabe en virksomhed. Herefter blev tiden brugt på at snakke med folk, der både købte og solgte brugte ting for at finde ud af, hvad de havde brug for. Niklas Pape, der i dag er Lead Designer i virksomheden, kom ind i virksomheden og lavede en prototype på et produkt, der skulle testes af. “Ud fra det, vi fandt ud af, tænkte vi, at vi kunne gøre det bedre. Vores første projekt var at bygge noget oven på Facebook, så folk kunne styre de ting, de satte til salg på Facebook, gennem vores software. Vi lancerede konceptet i Texas, uden dog at tage derover,” forklarer Mads Mathiesen. I starten gik lanceringen forrygende. Næsten 7000 brugere fik øjnene op for Tradono på en enkelt dag og blev aktive brugere. Men det var mere, end systemet kunne holde til. Rent teknisk crashede systemet, og det blev hurtigt slutningen på første udgave af det, der skulle blive til Tradono. Selvom softwaren på Facebook ikke var vejen frem, så fik de to foundere alligevel bekræftet, at de havde fat i noget, der var et marked for. “Vi havde fundet noget, der var en efterspørgsel på. Selvom det ikke lige virkede rent teknisk, så var afprøvningen af konceptet tilstrækkelig udført til, at vi syntes, det var interessant at arbejde videre med,” siger Mads Mathiesen. Afprøvningen gav de to foundere en indikator på, hvilken vej produktet skulle gå, og hvad der skulle arbejdes videre med. Alligevel arbejdede de uden omsætning i mange måneder, fordi produktet ikke var færdigt. Derfor råder Mads Mathiesen andre iværksættere til at afprøve sin tese hurtigst muligt, så virksomheden kan starte med en omsætning – også selvom den er lav. “At starte med ikke at have nogen omsætning er virkelig nervepirrende. En anden gang ville jeg måske starte med noget, hvor man kan se en omsætning med det samme. Nu har vi heldigvis haft held til at drive noget, der fik en fin omsætning på platformene, men indtil man når dertil, så ved man ikke, hvor man står. Du er afhængig af at skulle finansiere din forretning med eksterne midler,” siger Mads Mathiesen. Vælg det rigtige team Til trods for at Mads Mathiesen og Martin Madsen ikke havde et færdigt produkt, fik de efter et halvt års tid, der gik med at programmere, lancere og teste, solgt idéen til en række prominente business angels og investorer som Jacob Masters, Christian Stadil, Klaus Nyengaard og Tommy Ahlers. “Med pengene fra dem fik vi pludselig råd til lidt løn, så vi havde mulighed for at få Rasmus Andersen (nu CTO i Tradono, red.) med om bord. Han fortalte, at vi var nødt til at bygge en ordentlig app, så der valgte vi at gå fuldstændig væk fra Facebook. Vi byggede videre på den viden, vi havde og skabte et helt nyt produkt,” siger Mads Mathiesen. Tradono bestod af et hold, der nu var klar til at tage fart, og med nogle stærkere investorer i ryggen skulle det endelige produkt skabes. Ifølge Mads Mathiesen havde Tradono ikke været noget, hvis ikke det rette hold var kommet på plads. Han råder derfor til at tænke over det team, man skaber, så virksomheden bliver stærkest muligt. “Hverken Martin eller jeg kunne klare det uden Rasmus og Niklas, og vi fire kunne ikke klare det uden alle dem, der er kommet til sidenhen. Det er altafgørende at have fokus på det rigtige team,” siger Mads Mathiesen. Udover teamet har investorerne haft en stor rolle i Tradonos tilblivelse. Selvom de selvfølgelig har givet et økonomisk skub til virksomheden, så har deres erfaring og råd bogstavelig talt været guld værd for Tradono. “Investorerne har været utroligt gode til bakke os op og lade os finde vejen selv. Vi har kunnet spørge dem, og de har været meget tilgængelig og gode til at give råd. De har været vores sparringspartnere og eksperter på hver deres område, og det har hjulpet os enormt meget,” siger Mads Mathiesen. Byg din virksomhed på data Med et produkt, der nu var en app, var Tradono klar til at blive lanceret. Den første lancering skete i Esbjerg. Selvom den jyske by kan virke som et tilfældigt valg, var der ingen tilfældigheder bag. På samme vis, som de havde valgt Texas


Opret et gratis medlemsskab herunder for at få fuld adgang til alle vores artikler, den nyeste digitale udgave af vores medlemsmagasin Iværksætteren, og støt samtidigt op om dansk iværksætteri.

Er du allerede gratis medlem, så login nedenfor.

Logge Ind