Da Kaare Danielsen i 1996 skabte Jobindex kæmpede han som digital spiller mod dominerende jobannoncer i aviserne, der sad hårdt på jobsøgningstronen. I hvert fald i Danmark. Han blev inspireret af USA’s aviser, der lavede digitale jobannoncer på deres hjemmesider, men han ville gøre det endnu bedre. Herfra begyndte Jobindex’s eventyr.

Af Cecilie Fuhlendorff

”Vi kommer jo nok ikke til at erstatte avisernes jobannoncer.” Sådan lød ordene fra skaberen af Jobindex, Kaare Danielsen, i 1996, da han blev interviewet om sin lille nye virksomhed. Det skulle dog vise sig at blive en ret ukorrekt forudsigelse. Historien om en nu 22-årig virksomhed, der er bygget på en hjemmeside, før hjemmesider rigtig var udbredte, starter med store drømme. Kaare Danielsen boede dengang i USA, hvor han arbejdede for Inference i Los Angeles. På den anden side af atlanten var de en smule foran i forhold til jobsøge-teknologien. Kaare Danielsen lagde mærke til, hvordan aviserne havde oprettet små hjemmesider med jobannoncer, på et internet der stadig var langt fra, hvad det er i dag. De havde altså lavet deres egen side for jobannoncer, men siderne hørte stadig under de enkelte aviser. Her fik Kaare Danielsen idéen; han ville skabe en jobdatabase, der samlede alle jobannoncerne på én hjemmeside. På den måde ville han få den største samling af jobs ét sted, hvilket skulle gøre det mere overskueligt for jobsøgerne. Idéen til verdens første jobdatabase var på tegnebrættet.

Samarbejde med mediemastodont
Der gik ikke lang tid, før idé blev til handling, og med tilblivelsen af Jobindex disruptede Kaare Danielsen jobannoncemarkedet. De gamle analoge jobannoncer blev mindre populære i takt med internettets udvikling, og Kaare Danielsen havde i princippet sat sig på en guldmine. Det var dog ikke noget, han kunne mærke fra den ene dag til den anden. Han vidste, at Jobindex rent teknisk kunne konkurrere med aviserne, fordi de havde lavet et bedre IT-system end dem, men det skulle folk jo også vide. Med blot fire medarbejdere i virksomheden besluttede Jobindex i 1998 at indgå et samarbejde med TV 2 i Danmark. Jobindex blev en del af TV 2’s hjemmeside, da den blev lanceret. Herefter skiftede virksomheden navn til TV 2 Jobindex.

“Det var lidt af en appelsin i turbanen pludselig at kunne gå ud og markedsføre os gennem TV 2’s brand og på den måde overbevise kunderne om, at vi var et seriøst brand. Hertil hjalp det også, at vi blandt andet fik Mærsk og LEGO som kunder,” siger Kaare Danielsen.

Rutsjebaneturen – ud i verden og hjem igen
Succesen fortsatte. Jobindex ville ud over Danmarks grænser, og derfor flyttede Kaare Danielsen omkring år 2000 fra USA tilbage til Danmark. Her skulle han styre virksomheden med sine nu syv medarbejdere fra Frederiksberg. Første skridt var et samarbejde med søgemaskinen Alta Vista, der dengang var verdens førende søgemaskine og betegnes som datidens Google. Under navnet Alta Vista Jobs gik Jobindex ud i ti europæiske lande, og Kaare Danielsen var overbevist om, at virksomhedens fremtidige succes nu var sikret.

“Da vi fik samarbejdet med Alta Vista, troede jeg, at vores lykke var gjort, og nu ville Jobindex blive et stort internationalt firma. Jeg syntes, det var ret cool. Vi blev Alta Vistas repræsentant for Danmark. Nu skulle vi bare ud over stepperne,” siger Kaare Danielsen.

Sådan skulle det dog ikke gå. Med turen ud i Europa kom også de store internationale konkurrenter. Især norske StepStones fremskreden gjorde, at Jobindex hurtigt trak følehornene tilbage. StepStone rejste 1,6 mia. kr. på børsen og fik på kort tid 1000 ansatte – Jobindex var altså oppe mod en virksomhed, der var cirka 100 gange større end dem selv.

Ingen kære mor
Kaare Danielsen valgte derfor at søge hjælp hos TV 2. De måtte kunne sende nogle TV-reklamer ud, der kunne øge opmærksomheden på Jobindex i Danmark. Men sådan fungerede det ikke helt. Jobindex fik lov til at få en kampagne på TV 2’s hjemmeside, men det gav ikke meget, når konkurrenten var så stor som StepStone. Det gik op for Kaare Danielsen, at mens Jobindex så TV 2 som en livsvigtig samarbejdspartner, så var hans virksomhed blot en af mange initiativer hos TV 2, og derfor var de ikke af høj prioritet. Derfor måtte Kaare Danielsen tage en afgørende beslutning.

“Jeg var ret frustreret i noget tid, men til sidst snakkede jeg med min advokat, som sagde ‘Det nytter ikke, at du har et samarbejde, du er frustreret over. Du er nødt til at stå på egne ben’. Så jeg tog en bestluning om at ophøre samarbejdet med TV 2, så Jobindex kunne lære at klare sig selv,” siger Kaare Danielsen.

Efter Jobindex forlod TV 2 fandt mediegiganten en ny satsning. TV 2 gik med Berlingske, Jyllands Posten og Politiken sammen om avisernes jobside, Jobzonen. Samtidig begyndte Google meget hurtigt at overhale Alta Vista på det internationale marked, og Alta Vista blev kort efter udkonkurreret. Det så ikke ligefrem lyst ud for Kaare Danielsens jobsøgeportal.

“Alt det, jeg troede var sikret, var nogenlunde lagt i ruiner. Og for at det ikke skal være løgn, så skete terrorangrebet den 11. september 2001, og det fik jobmarkedet til at gå markant ned ad bakke. Pludselig måtte vi klare os selv helt og aldeles mod konkurrenterne. I starten af 2003 var der 20.000 kr. tilbage på bankkontoen, og vi havde ingen hjælp,” siger Kaare Danielsen.

Et langt sejt træk
Med en krise hængende over hovedet gik Jobindex til et reklamebureau for at få hjælp. Kaare Danielsen var sikker på, at han var oppe imod stærke kræfter, hvis han skulle kæmpe mod Jobzonen, der havde landsdækkende aviser og TV 2 i ryggen. Derfor begyndte Jobindex med intensiv markeds- føring. I årene frem til finanskrisen omkring 2007 brugte de nærved 50 mio. kroner på markedsføring.

Men så åbnede en lille lysning sig for Jobindex. Aviserne led under den tiltagende finanskrise, og derfor trak de penge ud af Jobzonen, for at bruge dem på deres egen overlevelse. Deres ene konkurrent var ved at smuldre. I 2007 endte Jobindex med at være lige så store som Jobzonen og blev børsnoteret på First North, og så gik det stærkt.

“Det viste sig at være det helt rigtige tidspunkt for børsnoteringen. Finanskrisen kom, og jobannoncemarkedet blev halveret, hvilket jo ikke var positivt, men fordi aviserne mistede 75% af deres omsætning, overhalede vi i 2010 Berlingskes jobannonceomsætning og blev de største i Danmark. Vi havde klaret os gennem krisen,” siger Kaare Danielsen.

En anderledes strategi
Han tror til dels, at Jobindex overlevede, fordi de kørte en anderledes strategi end de fleste under krisen. De holdt dampen oppe og fortsatte ‘business a usual’, selvom det var hårdt. De fleste medarbejdere og markedsføringen var stadig en del af Jobindex, og fordi ingen andre havde råd til TV-reklamer, var Jobindex den eneste jobdatabase, der markedsførte sig på TV i 2009. Året, hvor rigtig mange danskere ledte efter arbejde.

“Kunderne takkede os ikke, fordi de fik 400 ansøgninger i stedet for 300, men ansøgerne var glade. De vænnede sig til at bruge Jobindex og vidste nu, at de ikke behøvede at bruge aviserne til at søge job gennem længere,” siger Kaare Danielsen.

Herefter begyndte økonomien langsomt at vende, og til Jobindex’ fordel kom Jobzonen aldrig rigtig tilbage efter krisen. I 2014 opkøbte Jobindex StepStone, og i 2017 måtte Jobzonen lukke helt ned. Jobindex er i dag markedsførende i Danmark og har omkring 250 medarbejdere.

Konkurrencen lurer igen
Men der er ikke tid til at hvile på laurbærerne hos Jobindex. I 90’erne kunne de konkurrere på deres IT-systemer, fordi der ikke var særlig mange dygtige på IT-området, men sådan er virkeligheden ikke i 2018. Fra nu af hedder konkurrenterne nemlig Google, Facebook og Microsoft, og de har både dygtige udviklere og mange af dem.

“Derfor satser vi på de områder, hvor vi har nogle medarbejdere, der kan rådgive virksomheder. Vi rådgiver til, hvad skal der stå i annoncen, vi kan skrive den for dem, vi kan søge i vores CV-database for dem, og vi har bedre kontakt til kunderne. Det er okay, at Google og Facebook kan nogle ting, som vi ikke kan i dag, eksempelvis inden for IT, men vi skal bare også kunne noget, de ikke kan,” siger Kaare Danielsen.

Ligesom Jobindex disruptede markedet og var med til at lægge avisernes jobannoncer i graven, så ved Kaare Danielsen også godt, at de selv kan blive udsat for den frygtede disruptionsvirus. Både LinkedIn og små iværksættere, som han selv engang var, står klar til at bryde med den nuværende jobansøgningsform og skabe noget helt nyt.

“LinkedIn har jo har taget vores CV-database-forretning og vil også meget gerne tage vores jobannonce-forret- ning. Derudover kommer Google også. Og så er der alle de små iværksættere, der dropper hele jobansøgningen og gør, så man bare kan swipe sig til et job. Det kan sagtens ske, at vi bliver disruptet af LinkedIn eller nye iværksættere med en ny smart ide. Vi håber dog, vi er lidt mere opmærksomme, end aviserne var i gamle dage, da jeg overhalede dem,” siger Kaare Danielsen.