Af Charlotte Schmidt Sørensen, Freelancer

Som iværksætter har du brug for synlighed. Så meget som muligt – og helst af den slags, der ikke koster en kronjuvel. Online-synlighed er lig med SEO, men du behøver ikke et SEO-bureau for at komme frem i verden. Måske skal du have lidt assistance til teknikken, men en stor del af den tekniske SEO skal kun gøres én gang. Ged barberet.

Sådan forholder det sig ikke med dit tekstindhold. Vidste du, at tekstindholdet er det bærende element i SEO? Faktisk er det svært at overvurdere tekstens betydning for din placering. Strategisk og kreativ tekstforfatning er en løbende proces, og hvis du har mod på at stå for det selv, gør du dit opstartsbudget en tjeneste.

Her følger fem relativt enkle tips til SEO med tekst.

#1: Søgeordsanalyse

Den er ikke strengt nødvendig, men analysen vil gøre dit skrivearbejde mere effektivt. Glem regnemaskine og Excel-ark, og lad Google hjælpe dig. Når du opretter en AdWords-annonce, kan du sætte den på pause. Du betaler ikke for en inaktiv kampagne, men du får adgang til Søgeordsplanlægning, som oplyser dig om søgevolumen, konkurrence og relaterede søgeord. Der findes mange gode betalingsværktøjer til søgeordsanalyse. Dem kan du se på, når du har ekspederet dine første kunder. Start hos Google.

#2: Brødteksten – landingssider og artikler

Da søgemaskinerne stadig kravlede rundt på alle fire, skrev man én landingsside pr. søgeord. I dag er de kom- met med i kampen om sproglig begavelse, og Googles kernealgoritme, Hummingbird, har indbygget kunstig intelligens. Den hedder RankBrain og er Googles matchmaker. Jeg præsenterer den for dig, fordi Google har offentliggjort, at RankBrain, sammen med tekstindhold og backlinks, er det absolut vigtigste for en god rangering. Man spøger med, at AI hverken er kunstig eller intelligent. Men RankBrain er resultatet af en kæmpe mængde menneskelig hjernekraft, og den kommer i berøring med alle Google-søgninger. Derfor skal du skrive din tekst på en sådan måde, at det bliver klart for RankBrain, hvilke søgninger din tekst er relevant for.

Du skal stadig skrive ud fra ét eller to søgeord, som skal være at finde i overskrifter, underoverskrifter og brødtekst – gerne allerede i første linje. Artiklens overskrift skal altid være H1. Underskrifter i næste niveau tagges med H2, dernæst H3 etc. Med en varieret tekst behøver du ikke at tænke så meget på søgeordstæthed, men hold dig under 2,5% – Google hader keyword stuffing.

Energien er langt bedre brugt på at skrive med stor sprog- lig variation. Medtag begreber, der naturligt relaterer til dine søgeord. Google viser dig automatisk, hvilke ord folk ofte bruger sammen med dine primære søgeord. Skriver du om fiskeolie, vil Google foreslå ‘børn’, ‘gravid’ og ‘omega-3’ som relaterede søgeord, så snart du skriver ‘fiskeolie’ i søgefeltet. Brug også gerne synonymer, og anvend søge- ordene i forskellige former. Den slags semantisk variation kan give dig to eller hele tre visninger på en enkelt søgning, fordi Google finder flere af dine artikler relevante.

Der findes ikke noget korrekt svar på, hvor lange landingssider skal være. Men du kan ikke overtage verdens- herredømmet med miniput-tekster på 300 ord. Forsøg at skrive landingssider på mindst 800 ord. Hvis du interesse- rer dig for dit emne, bør det ikke være et problem. Og hvis du kan skrive en læsevenlig, interessant og sammenhængende tekst på 1500-2000 ord, ja, så er du jo bare übercool.

Det samme gælder for blogartikler og content marketing. Dog skal du ikke ukritisk skrive lange artikler om alle emner. Tænk over, hvad folk mon vil med deres søgning. Nogle søgninger matches bedst med korte tekster. En mor, der søger på ‘feber’, er ikke interesseret i en tekstmur. Hun vil bare have klar besked på, om hun skal chikanere vagtlægen i dag eller i morgen. Andre søgninger som fx ‘kræftformer’ eller ‘Israel/Palæstina-konflikten’ kalder på længere, dybdegående artikler.

Inden du skriver specifikt om dine ydelser, skal du notere dig, præcis hvilke ord dine kunder bruger om dem. Det vil give dig en stor fordel ved søgninger, fordi dine ord matcher målgruppens.

#3: Metadata

Metadata er de oplysninger, Google viser for hvert søgeresultat. Det er title tag, URL og metabeskrivelse. Træd i karakter, og angiv unikke metadata for alle vigtige sider. Botterne vurderer nemlig i første omgang relevansen af din tekst ved at scanne metadata. Placer søgeordet forrest i title tags, når det er muligt, og gør titlen interessant for brugeren. Inkluder også søgeordet i URL’en. Metabeskrivelsen er ikke en rangeringsfaktor, men den kan afgøre brugerens valg. Dit søgeord bliver fremhævet med fed i metabeskrivelsen, som for øvrigt nu må være hele 320 karakterer lang. Udnyt pladsen til at fange flere læsere.

#4: Læsevenlighed

Google overvåger dine besøgendes adfærd nøje, og hvis brugeren drejer om på hælen, så snart han lander hos dig, vil RankBrain lagre i sin hukommelse, at din side skuffede i forhold til søgningen. Det modsatte giver derimod bonus. Læsevenlige tekster fastholder dine besøgende og øger sandsynligheden for, at de klikker sig videre til andre artikler.

Hvad er så læsevenlighed?

Sørg for at bryde teksten op i mange afsnit, og giv nogle af dem underoverskrifter. Varier længden på dine sætninger, så nogle er korte og andre længere. Men de må aldrig blive så lange, at de glemmer, hvor de selv begyndte. Henvend dig til læseren. Stil spørgsmål. Vær direkte, og undgå for meget passivt sprog. Brug billedsprog, humor og analogier. Det forenkler dit budskab og gør det lettere at huske.

#5: Billedoptimering

Mange glemmer billederne, når de laver SEO. Men bil- ledsøgning bliver stadig mere udbredt, og du kan også få trafik via dine billeder, når du giver dem filnavn, titel og alt-tekst med dine søgeord. I alt-teksten skal du beskrive billedets indhold for brugere og botter. Her er især noget at hente for dig, der driver webshop. God skrivelyst!

 

OM SKRIBENTEN: Charlotte er cand.mag. fra Syddansk Universitet med sidefag i kommunikation. Som kreativ sprognørd og SEO-entusiast skrev hun webtekster for forskellige websider, mens hun færdiggjorde sin uddannelse. I dag er Charlotte selvstændig freelance tekstforfatter med egen virksomhed, hvor hun blogger om og hjælper webside-ejere med SEO, tekstforfatning, content marketing og linkbuilding. Hun er desuden medstifter af webshoppen BabyParadis og skriver dagligt på sin egen nyhedsside Scandinavian Post.