De fleste iværksættere i dag er mere eller mindre afhængig af en hjemmeside og at potentielle kunder besøger denne hjemmeside. Det er det vi i online marketing-verdenen kalder for trafik til siden. Der er generelt set to måder, men kan skaffe relevant trafik til sin hjemmeside:

  • Betalt trafik (annoncering)
  • Organisk trafik (søgetrafik fra f.eks. Google)

Betalt annoncering kan være f.eks. annoncering på Facebook eller reklamerne i Googles søgemaskine, kaldet Adwords. I denne artikel skal det handle om den organiske trafik og mere specifikt om linkbuilding.

Hvor bliver kunderne af?

Uanset hvor flot og velskabt din nye hjemmeside er, så finder folk den ikke automatisk. Det er noget der kommer bag på mange. Man har måske investeret en del penge i at få designet og programmeret en hjemmeside eller webshop. Trykker på knappen og den er live på Internettet. Hvorfor kommer der ingen kunder?

Hvis man ikke vil bruge penge på annoncering fra begyndelsen, så er man dybt afhængig af den såkaldte organiske trafik fra Google, der de facto er den eneste søgemaskine, folk bruger i dag.

Skal du komme frem i toppen af søgeresultaterne, når potentielle kunder søger på de ord, der er relevante for din forretning, så skal du overbevise Google om at lige præcis din hjemmeside er den mest relevante at vise, når folk søger på det givne søgeord. Denne overbevisning af Google kalder vi for søgemaskineoptimering – eller forkortet for SEO.

De tre søjler i SEO

Søgemaskineoptimering er en kompliceret disciplin, som består af mange hundrede små og store håndtag, man kan dreje på, for at skaffe de eftertragtede topplaceringer i Google, men enkelt forklaret, kan man dele SEO op i tre lige vigtige søjler, der alle skal være på plads for at skabe et solidt fundament:

  • Teknik
  • Indhold
  • Links

Teknikken skal spille

Med det menes at din hjemmeside skal være i orden rent teknisk, på en måde så Googles robotter og algoritmer kan finde ud af at læse den maskinelt. Det er også elementer som hastighed og sikkerhed, samt mobilvenlighed.

Godt og relevant indhold

Hvis søgemaskinen skal have en chance for at knytte sammenhæng mellem din hjemmeside og det folk søger på, så skal du have gode tekster, der er lange, velskrevne og relevante for søgningerne.

Links er stemmer på din hjemmeside

Det sidste element er links. Generelt sagt kan man sammenligne det med en slags stemmer ved et valg. Jo flere der linker til din hjemmeside fra deres hjemmesider, så mere værdi tillægger Google din hjemmeside. Man kan sige at Google “tænker” at det folk linker til også er det der er interessant for andre.

I dag gælder det på den anden side ikke om at få så mange links om muligt, men om at få de rigtige. De skal være relevante og stærke.