De fleste iværksættere ved efterhånden at det er essentielt for succes på den lange bane, at opretholde en sund work-life balance. Et stort skridt i den rigtige retning er fitness, hvilket giver virksomhedsejere både mental og fysisk overskud til at tænke klart og være produktiv i de travleste stunder. Som vi også ved, er det nemmere sagt end gjort at finde tid til at træne, men du vil blive meget overrasket over, hvor meget du kan præstere i din virksomhed, hvis du sætter blot én time af om dagen til fysisk aktivitet. Her er et par gode grunde til at tage fitness alvorligt:

Hold hovedet koldt

Hvor de fleste af os forstår, at træning er godt for kroppen, så overser vi ofte, hvad det kan gøre for hjernen. Studier har vist, at fysisk aktivitet positivt påvirker hjernens kognitive funktioner, hvilket betyder at fitness faktisk hjælper dig med at tænke og brainstorme mere effektivt. Som virksomhedsejer, gør dette undere for din arbejdsevne. Hvis du møder ind på kontoret hver dag med en sund krop og en sund sjæl, føler du dig ikke alene bedre tilpas, det gør dig også i stand til at lave bedre arbejde.

Træn stressen væk

Du ved de der endorfiner, der altid hører om? Det er en rigtig ting, og de kan være en hovedallieret for travle iværksættere. Endorfiner, som bliver udløst i hjernen når du træner, reducerer stress-hormoner i kroppen og giver dig et naturligt boost af humør og en mere afslappet tilstand. Så hvis tingene bliver for hektiske på kontoret, er det en god idé at træde et skridt væk fra skrivebordet og løbe en tur, deltage i en yogatime eller tage i fitnesscentret. Bare i en time. Bagefter kan du gå til dine opgaver med et friskt perspektiv og “hit the ground running”.

Lær at prioritere

Udover de fysiske og mentale fordele, så gør det at du committer dig til at træne også, at du er tvunget til at prioritere dine opgaver. Hvis du f.eks. ved at du skal i centret kl 6 om morgenen, så er du meget mere motiveret for at afsluttet dagens opgaver til tiden og effektivt, så du kan komme i seng i ordentlig tid.

Hvordan fletter du fitness ind i dit travle skema?