Som iværksætter kommer der tider, hvor det føles på sin plads, at give gaver til gode kunder, og måske også samarbejdspartnere. Men der er efter min mening alt for mange dårlige og pinlige firmagaver derude. Faktisk vil jeg sige, at har du ikke den gode gaveidé, så er det bedre at lade helt være med at give gaver. Slut med kuglepenne, krus og andet med dit logo på!

1. noget der gør en forskel

I stedet for at købe noget ligegyldigt i plastik, så køb f.eks. økologiske kaffebønner eller et andet fairtrade-produkt, der gør en forskel for bønder i den tredje verden. Du kan også gå hele vejen og give penge til velgørenhed på din kundes vegne.

2. en oplevelse

I stedet for at give fysiske ting, som forsvinder i mængden, kan du overveje at give din kunde en oplevelse, de ikke glemmer. Der findes masser af oplevelsesgaver på diverse netportaler, hvor man kan prøve alt fra at køre i en Ferrari og springe i faldskærm, til et kursus i fine madlavning.

3. en bog, der giver mening

Ét år købte jeg en stak bøger på Amazon af amerikanske Simon Sinek. Det var bogen Start With Why, der på en simpel måde fortæller hvordan virksomheder som f.eks. Apple har succes med at finde sit “hvorfor”. En bog, der giver mening for andre iværksættere er en god gave.