Kastet ud i lederrollen

Alt for ofte træder folk ind i lederroller før de er klar til at udføre opgaven. Nogle gange er det af nødvendighed: En organisation eller virksomhed mister en nøglemedarbejder og har pludseligt brug for nogen til at udfylde rollen – så de forfremmer en medarbejder til en ledende stilling.

I andre tilfælde oplever man desværre også, at nogle er for fokuseret på ideen om at blive betragtet som ‘The Boss’, end de er med at søge de gode lederkvaliteter. De ønsker at være chefen mere end de ønsker at reflektere over hvad der egentlig er lederens reelle opgaver. Det handler jo ikke om at blive set op til, det handler om at se op til de medarbejdere der ledes.

I en samtale med Jannich Rindom fra virksomheden Phoner2Support, virker det tydeligt, at det både er små og store virksomheder der oplever problemer med implementering af nye ledere. ‘Det går nogen gange lidt for stærkt med at kaste en ny medarbejder ud i rollen som leder’, lyder det fra Jannich Rindom, der selv har arbejdet med ledercoaching i en længere årrække. ‘Det kræver uddannelse og udvikling, og at være en god leder er ikke noget man er født til’, lyder det. Han nævner en lang række af typiske fejl som nye ledere ofte begår, hvis ikke de er trænet til rollen:

De klassiske fejl

For det første, så handler det om at kende de folk man arbejder med. Man kender som regel ikke folk så godt som man tror. Hvis en leder på forhånd tror han kender sine medarbejdere og/eller samarbejdspartnere, så har han allerede mærket dem og sat dem i bås, uden egentlig at kende dem. Hvordan kan man virkelig lære folk at kende, hvis ens tankegang allerede har fortalt dig, hvem de er? Giv folk en chance til at afsløre hvem de er – og du kan blive positivt overrasket.

At tro, at perfektion er et mål. Perfektion eksisterer simpelthen ikke og ‘det perfekte’ kan aldrig være et mål i sig selv. Hvis du sigter mod at være perfekt, kan resultatet kun blive en fiasko, fordi man søger et mål der vil være uopnåeligt. Sæt mål der handler om fx kvalitet og ekspertise, men glem det perfekte – det findes ikke i virkeligheden.

Troen på at man skal gøre alting selv. De fleste ledere blev nok ledere, fordi de er rigtigt gode til det de gør, men sandheden er, at man aldrig skal gøre det alene. Store ledere uddelegerer arbejde og ansvar som ikke kun hjælper dem, men involverer andre mennesker. Hvis du vil have tingene gjort på din egen facon, handler det ikke om at gøre det selv – men derimod at inddrage andre folk og lære dem hvordan tingene skal gøres.

Forhastede beslutninger.
Dette er nok noget, som vi alle kender på en eller anden måde. At leve i en verden i konstant forandring, og være nødt til konstant at multitaske og arbejde under pres. At skulle træffe de rette beslutninger under tidspres og stress, kan være nærmest umuligt.
Personer der arbejder med en store informationsstrømme, der multitasker som blæksprutter og konstant løser problemer – har brug for hurtige beslutningsfærdigheder. Går det hele lidt for stærkt – er det nemt at tage forhastede beslutninger. Her er det vigtigt at være i stand til at holde små pauser i workflowet, se objektivt på situationen og tage sig de par minutter ekstra det kræver, at tage en intelligent beslutning. En god leder bør selv kunne beherske dette nødvendige overblik – og desuden være i stand til give det videre til sine medarbejdere.

Halvt fyldt eller halvt tomt? Psykologiens gamle ordsprog om hvorvidt glasset er halvt fyldt eller halvt tomt, kan også bruges til at tolke gode lederegenskaber. Det er faktisk en faldgrube for mange ledere, der uden at være bevidste omkring det – bruger versionen med at glasset er halvt tomt. Man er nemlig typisk vant til at påpege problemerne og de dårlige resultater, i forsøget på at skabe forbedringer. Men vi ved, at en negativ holdning aldrig vil føre til positive resultater. Der er intet vil bremse dine fremskridt mere, end en negativ tankegang.

Jannich Rindom om de menneskelige værdier – også hos chefen

Hårdt arbejde er en dyd og der stort set ingen grænser for hvor langt chefen vil gå for at nå det hele. Problemet er bare, at man aldrig kan nå det hele. Glem det. Hverken Superman, eller James Bond kan nå det hele, så der er ingen grund til at gøre forsøget. Man tror måske, at man kan være på hele tiden, gøre alt og være tilstede overalt, hele tiden. Men det kan man ikke og forsøget kan ende med at få negative konsekvenser, både psykisk og fysisk. Lær at lukke ned, at sige fra og holde hvile. Verden omkring dig, forventer nemt at du skal vide det hele, er du er overalt og at du aldrig holder lukket. Det kræver disciplin at lukke computeren ned, at slukke telefonen og at låse døren til kontoret. Men selv om du er arbejdsnarkoman og elsker det arbejde du udfører – så er selv du nødt til at nulstille, lade batterierne op og samle energi til i morgen. De menneskelige værdier er vigtige – også hos chefen.

Husk at nyde rejsen. Hvis man aldrig giver sig tid til at feste og fejre de daglige resultater, vil det i sidste ende spolere det gode lederskab. Selv store ledere falder ofte i denne fælde. Lederen søger konstant nye muligheder, forbedringer og vækst – og glemmer ofte at anerkende den succes man har lige nu. At værdsætte at lige præcis i dag er en god dag, og ikke konstant stræbe efter fremtidige muligheder. Problemet er et konstant pres for at komme videre, og det er ikke bæredygtigt på lang sigt. Det brænder folk ud, får dem til at føle sig undervurderede og fører til en meget lav team spirit. Folk har brug for en pause – de har brug for et øjeblik, hvor de kan hvile, trække vejret og fejre den sejr der allerede er opnået, inden toget kører videre mod nye mål.

Social kommunikation

Der er ingen tvivl om, at en god leder er en god kommunikator. Husk, at du aldrig bliver en effektiv leder, hvis man ikke giver konstruktiv feedback til medlemmerne af sit team. Måden at kommunikere på, viser også den respekt og tillid som en leder udviser til sine medarbejdere.
Det er jo ikke lederen der alene har udført den store indsats, det er noget alle er med til. At opnå succes kræver altid en holdindsats, og det er vigtigt at kommunikere ud til de ansatte, ellers kan det virke som om lederen tager al æren. Så hvad sprogbrug angår, så brug altid ‘vi’ og ‘os’ – og ikke kun ‘jeg’ og ‘mig’. Det handler om simpel tovejskommunikation, der når frem til de rigtige mennesker, på den gode måde.

Der er i høj grad også noget socialt i en god kommunikation. Nogle ledere mener faktisk, at lederskab betyder at fordybe dig selv i processer og procedurer i stedet for at være blandt mennesker. Tankegangen om, at en leder ikke skal være social sammen med de ansatte, er en af de farligste der findes. Lederskab handler om engagement og bemyndigelse af andre, og det kan simpelthen ikke gøre isoleret og distanceret fra andre. Et godt lederskab kræver nærvær og sociale egenskaber – fordi ledere har brug for medarbejdere, og medarbejdere har brug for ledere.

Velkommen til telemarketingscoach.dk