Ofte har man gjort sig fortjent til det, og udnævnes derfor til salgschef. Fordi man har gjort det bedre som sælger end sine salgskollegaer i huset. Eller fordi man formår at løfte sit salgsteam til nye højder og dermed opnår virksomhedens salgsbudgetter.

Men er det virkelig nok til at være en dygtig salgschef?

”Svaret er et rungende nej”, udtaler Jannich Rindom, MasterClass i Salg & Markedsføring med mere end 14 års erfaring indenfor salgsledelse.

Den gode salgschef skal sikre at budgetterne nås i et vist omfang og at teamet performer hver gang efter bedste evne. Men salget starter et helt andet sted, nemlig hos dig selv. Hvad kan du gøre for at udvikle dig selv som salgschef?

Det tog mig rigtig mange år at lære, at det ”aldrig” er sælgerens skyld. Det er jo i grove træk mig selv der udvælger mit team, så derfor kan jeg ikke bebrejde mine sælgere. Den gode salgschef kigger indad, og bør reflektere over hvor god han/hun kan blive til at arbejde med sine kollegaer og sikre de bliver mere selvstændige og har fokus på deres personlige udvikling.

”Kunsten er ikke at lede sælgerne, men derimod at sælgerne leder sig selv”, udtaler Jannich Rindom. Flere salgschefer begår den klassiske fejl, at de skælder ud, hvis salgene ikke leveres eller salgsteamet ikke er topmotiveret lige akkurat den dag. Det en kæmpe fejl, ingen kan top-performe hver dag. Det er simpelthen umuligt. På sådanne dage, er kunsten at anerkende sit personale, rose, vejlede og pleje sit personale.

Simple spørgsmål som kan lede en salgschef i den rigtige retning i forhold til sit team.

Hvordan sikrer du som salgschef, at budgetterne nås for ugen? Spørg dit personale, del dine tanker og lad personalet sætte dagsordenen. Gør dem selvstændige som de individer der er – og lad dem sætte dagsordenen ud fra de tanker og ideer i har i fællesskab.

De sunde spørgsmål?

Hvordan kan jeg hjælpe dig med, at dit personlige mål nås?

Hvordan kan jeg bedst muligt hjælpe dig til din personlige udvikling?

Kunsten er at lytte…. Ingen sælgere er ens og derfor skal de også behandles forskelligt. Lyt, hjælp og motiver dine kollegaer.

Du læse mere om phoner2support ApS her:

www.phoner2support.dk