Mange af de basale tips, tricks og online kurser for iværksættere og freelancere handler om alt det som “man skal”. Og alt det “man skal kunne”.

Der er skrevet kilometervis af artikler og nyhedsbreve om, hvordan vi får folk til at læse artikler og nyhedsbreve, hvordan vi får dem til at læse videre, hvordan vi får dem hele vejen igennem til sidste punktum og helt hen til knappen med “køb”, “tilmeld” eller “abonnér”.

Vi kan fylde tre eksterne harddiske med alle artiklerne om SEO og linkbuilding og UI og UX og mange flere forkortelser.

Og det helt okay. Der gives ikke rigtig nogen vej udenom.
Det er noget, vi allesammen er nødt til at lære.
En vej til at opretholde et kommercielt eksistensminimum.

Men i dag skal det handle om noget andet. Det skal handle om at STIKKE UD fra den grå masse. Have kant. Blive set. BLIVE HUSKET.

Det kan slet ikke sættes i stedet for platform, content, nyhedsbrev, marketing plan og SEO. Men det kan heller ikke undværes i det samlede billede. For hvad hjælper det, at hele platformen er optimeret efter bogen, hvis indholdet er neutralt, gråt, kedeligt, anonymt, kopieret eller bare standard?

Marketing og salg handler om at få en konversation i gang med kunden. Det får du meget nemmere, når du véd noget om kunden og bruger denne viden i samtalen. Dette er ligesom lektion nummer ét på handelsskolen.

Men det går begge veje. Samtalen bliver også lettere, når kunden véd noget om sælgeren eller har en referenceramme. Referencer kan være noget så bundsolidt som et omdømme, gode anmeldelser på Trustpilot, mange mund-til-mund-anbefalinger, eller markant tilstedeværelse der, hvor kunderne færdes. Men det er også et godt brand, som på en gang er genkendeligt og uforglemmeligt.

Det pæne og ordentlige kommer sjældent op i det røde felt, hvor vi ikke kan ryste oplevelsen af os igen. Men deroppe færdes f. eks. Dyne-Larsen med tåkrummende pinlige tv-reklamer med Larsen selv på snøvlende jysk. Ud over markedets billigste priser – dem kan vi naturligvis ikke se bort fra – så er det charmen, selvtilliden og de grimme farver, der gør, at vi allesammen kender JYSK.

Måske ønsker du ikke at være kendt som ham eller hende med de billigste priser. Så er opgaven blot at blive kendt for noget andet competitive advantage. Med et andet konkurrrence-parameter, men med de samme midler.

Vær klassens frække dreng, stik ud, vis dårlig smag eller eksorbitant smag – bare ikke noget midt imellem. Når vi husker din forskel, husker vi også dit tilbud.

I øvrigt bliver både platform, content, SEO og alt det andet meget nemmere at tackle, når man har et personligt budskab, en ditto historie og en kant.

Vil du videre mere, så tjek min profil.