Rigtig mange kan have svært med at komme i gang med det opsøgende salgsarbejde via telefonen.
Det skyldes simpelthen at de ikke ved hvordan man griber det an – og som alt andet opsøgende salgsarbejde er det vigtigt forberedelsen er i orden udtaler Jannich Rindom MasterClass i Salg & Markedsføring.

Her er en guide til hvad du bør ha´ fokus på af Jannich Rindom:
• Hvem er din målgruppe?
• Hvordan finder du den rette kontakt person?
• Er din målgruppe begrænset i en branchekode?
• Er din målgruppe begrænset i antal medarbejdere, landsdel eller andet?
• Hvordan skiller du dig ud fra dine konkurrenter?
• Har du evt. et par gode referencer der kan bekræfte din service etc.
• Hvad er vigtigt at få præsenteret i telefonen på de få minutter du har?
• Den perfekte telefonsamtale hvad skal den indeholde?
– Det vigtigt at samtalen er kort, klar og præcis. Ingen forventer din opringning og derfor kan man heller ikke forvente at de afsætter halve eller hele timer. Tværtimod har du max 10 min. På en god dag ?
• Er dit produkt egnet til telefonsalg eller skal der derimod åbnes en dør til beslutningstageren?
– Det kaldes mødebooking hvor man booker et møde med rette modtager, medhenblik på at få solgt sit produkt eller ydelse end. Du kan læse mere her om mødebooking: https://www.phoner2support.dk/moedebooking/

Det er vigtigt at man ikke bliver for teknisk i sine telefonsamtaler udtaler Jannich Rindom medmindre man bliver spurgt indtil til sin produktviden. Personen man har i røret kan som udgangspunkt ikke se en, og derfor er det vigtigt at man taler i et billedesprog og gør samtalen ”let spiselig” for modtageren, så samtalen ikke bliver for rodet og uoverskuelig for den som lytter med.
Del din telefonsamtale op i kapitler:
Telefonsamtalen skal gøres let og overskuelig og på den måde er man også sikker på at man ikke mister overblikket, fordi man hele tiden har noget at falde tilbage på og modtageren ej heller taber tråden. F.eks. kan den indeholde følgende:
1.) Indledning – en mindre præsentation af dig selv og virksomheden
2.) Formålet med telefonsamtalen –
3.) Hvordan skal samtalen afsluttes med et møde eller salg – E-mail præsentation, mødebekræftelse eller en ordrebekræftelse etc.
Rigtig god fornøjelse.
Du kan læse mere om holdet bag Phoner2support og Rindom & Co. Consulting på:

Kontakt

Velkommen til telemarketingscoach.dk