Drømmer du om at finde finansiering til din idé, start-up eller etablerede virksomhed? Så bør du læse med her.

Jonathan Løw har bl.a. en baggrund som Business Accelerator & Investor hos Nordens største start-up fond, Accelerace. Derudover har han selv hentet venture investeringer til to af sine egne start-ups, ligesom Løw efterhånden har lyttet til over 500 pitches – fremragende såvel som katastrofale.

Hvis du nu eller i fremtiden søger investering til din idé eller spirende virksomhed, så vil Jonathan Løw foreslå dig at få styr på følgende syv områder, inden du står over for drømmeinvestoren…

Det første minut er afgørende
Hvis du ikke kan forklare den potentielle investor, hvorfor din virksomhed er til, og hvad den laver i løbet af det første minut, så har du allerede tabt dem. Omvendt så giver et godt første minut dig den fordel, at investorerne nu slapper af, fordi de har forstået din vision og din forretningsidé. Herefter har du bedre tid til at uddybe virksomhedens potentiale, og frem for alt har du vundet deres opmærksomhed.
Underbyg dine hovedbudskaber med cases
Alle kan have spændende idéer eller visioner. De er bestemt vigtige, fordi vi som investorer, uanset hvor professionelle vi måtte være, også er drevet af vores følelser. Vi skal også tro på dig og den drøm, du har.
Når det er sagt, så underbyg altid dine kernebudskaber med konkrete eksempler og cases. Det er udmærket med budskaberne, men tilføj eksempler fra din daglige drift og virkelighed for at forklare investoren, hvornår netop dét budskab var væsentligt for dit pitch. At du ikke blot namedropper eller slynger om dig med visioner og excel-ark, der blot vokser med en gangefaktor, du har regnet dig frem til for, at forretningsmodellen holder på papiret.
Din evne til at koble visioner og virksomhedsidé med kolde fakta og cases er din mulighed for at få investoren til at bevæge sig fra at have forstået din idé til så småt at nære tillid til dig som iværksætter.

Forstå din investor før du kan gøre dig forståelig
Et klassisk mantra inden for kommunikation er, at man må forstå sin modtager, før man kan gøre sig forståelig.
Det gælder også, når du skal pitche for en investor. Husk derfor at sætte dig ind i investorens virkelighed. Hvem har de investeret i tidligere? Hvad lægger de vægt på? Hvad er de konkrete personers (der repræsenterer investoren) baggrund og erfaringer inden for dit område?
Husk at tage afsæt i dette når du fremfører dit pitch, så du tager højde for investorernes behov og ønsker.

Keep it short and simple
Ikke flere end 10 slides hvis du anvender PowerPoint eller lignende værktøjer. Ikke mere end 20 minutters pitch – længere kan lytteren ganske enkelt ikke koncentrere sig.
Husk som minimum at forklare det problem/behov, du løser. Giv et indblik i hvordan du vil løse dette. Hvordan du tjener penge på din løsning. Hvilke forhold der gør din business unik. Hvordan du vil nå dine kunder. Hvilket team der skal gøre investoren tryg i forhold til, at de forudgående ting nok skal blive til virkelighed.

Gå aldrig ned på udstyr
”Gå aldrig ned på udstyr” kunne lyde som noget, en aggressiv sælger af golfudstyr ville sige til dig, men i forhold til investorpitches er det i særdeleshed sandt. Der er ikke noget værre end en iværksætter, der har medbragt en laptop til præsentationen, som så pludselig går i sort eller af den ene eller anden grund ikke vil afspille film og slides.
Derfor: Medbring altid mere end én laptop. Hav optimalt set din egen projektor med eller lån én. Tag et USB-drev med hvor præsentationen også ligger. Og medbring som ekstra backup handouts med dine slides, hvis alt andet fejler.

Forestil dig investorerne med ble på
Jonathan Løw ved godt, at ovenstående kan lyde lettere plat, men det er faktisk et ualmindeligt godt råd. Det var Løws mor, der i tidernes morgen foreslog ham præcis dette, hvis han pludselig sad over for et menneske, hvis aura eller kendisfaktor kunne slå ham lidt ud af kurs.
Jonathan Løw husker følelsen af usikkerhed, da han som helt ung iværksætter første gang mødte Christian Stadil, som Løw dengang var meget inspireret af. Senere oplevede Jonathan Løw den samme følelse, da den amerikanske skuespiller Richard Gere inviterede Løw på middag i USA, og han pludselig sad overfor Mr. Pretty Woman.
Begge gange forestillede Jonathan Løw sig imidlertid, lige inden han gik ind til mødet, at både Stadil og Gere engang havde været små, hjælpeløse børn med en far eller mor, der skiftede deres blå og sang dem i søvne. Det fik Løws puls til at falde, han smilede en smule indvendigt og var klar til at møde dem som de 2 individer ud af 6 milliarder mennesker, de i virkeligheden er.
Brug dette lille ”trick” næste gang du sidder over for din drømmeinvestor og måske får en snert af præstationsangst pga. deres skarpe spørgsmål eller stive jakkesæt.

Træning, træning og… træning
Når ovenstående er på plads, så handler det i sidste ende om træning, træning og atter træning. Test først dit pitch af på nogle, du kender godt og stoler på – for at opleve en tryghed ved ordene, der kommer ud af din mund.
Efterhånden som du udvikler dit pitch, så test det af på dit mere perifere netværk og bed om deres kommentarer råt for usødet. Bed dem især om hjælp til at svare dig på, om de umiddelbart forstår din idé – og hvordan din performance var. Husk at det ikke er dem, der skal investere i din idé, så det handler ikke så meget om, hvorvidt præcis de mennesker tror på din idé – mere om deres potentiale for at give dig værdifuld feedback på de ting, du træner på op til den vigtige investor- pitch.