At starte en virksomhed er og vil være noget af det hårdeste, du nogensinde kommer til. Hav derfor fokus på at eksekvere. Din idé bliver ikke bedre ved at bruge for lang tid på at raffinere den, lyder opfordringen fra administrerende direktør for Airhelp, Henrik Zillmer.

Iværksætteri handler om at have det rigtige kompetencesæt og viljen til at sætte handling bag sine ord. At eksekvere. Mere end bare at få den gode idé. Sådan lyder det fra den erfarne iværksætter og nuværende administrerende direktør fra Airhelp, Henrik Zillmer.

Iværksættere skal i dag fokusere mere på at være resultatorienterede, handlekraftige og målrettet i opstartsfasen end raffinere deres iværksætteridé, lyder det fra Henrik.

Selv har Henrik oplevet iværksætteri fra den værste side. Inden han fik skabt Airhelp, som i dag har vokset sig til  at være en global virksomhed, tjente virksomheden ingen penge de første to år virksomheden eksisterede.

Vi levede for det her projekt i starten. Selvom vi godt kunne se, at der ikke kom særlig meget ind på kontoen og de fleste ansatte havde brugt deres reserver, så blev vi ved. Det var småt med økonomien og det kunne næsten havde kostet virksomheden livet. Vi kæmpede for at få virksomheden til at fungere. Teamet var udslagsgivende, at vi fik vendt virksomheden, siger Zillmer.

Eksekvér og byg et produkt hele verden vil have
Flere iværksættere bør fokusere på at eksekvere, mener Henrik Zillmer. I højere grad bør iværksættere vælge en industri frem for iværksætterideen. Over tid vil du blive ekspert i den industri og det er den ekspertviden, der i sidste ende bliver en konkurrencemæssig fordel og gør en iværksætter i stand til at ændre sin idé til noget folk vil betale penge for.

Da Henrik i 2013 besluttede sig for at starte Airhelp udsprang ideen af en frustration over flere gange at have været forsinket og derfor fandt ud af, hvor svært det er at søge kompensation og erstatningssummer hos flyselskaberne. Et problem og frustration han allerede fra begyndelsen godt vidste, han ikke stod alene med. På sin vis ville en løsning hjælpe hele verdens flypassagerer, hvorfor kimen til en scale-up virksomhed allerede fra begyndelsen var lagt.

Jeg vidste jo godt, at det ikke kun var mig, der havde oplevet dette problem og man på en eller anden måde måtte kunne finde på en nemmere løsning. Det var jo på ingen måde nemt at få erstatning før. Så jeg var jo godt klar over, at mange andre mennesker på samme tid havde fået samme idé. Efter et par års hårdt arbejde og fokus på at etablere Airhelp viste det sig, at ideen kunne bære, siger Henrik Zillmer.

Om det var de første års hårde arbejde for at få Airhelp stablet på benene eller om den eftertragtede optagelse hos Silicon Valley-accelerator Y-Combinator, der har givet Airhelp luft under vingerne er dog uvist. Airhelp har i dag hjulpet mere end fem millioner flypassagerer og behandlet sager for en værdi af over 300 millioner euro.

Alle laver fejl. Så gør det dog hurtigt!
Ingen er fejlfrie. Især iværksættere. Det er én af Henrik Zillmers pointer, han ynder og prioritere at fortælle videre især til nye iværksættere. Det er et væsentlig indspark, han har taget med sig fra sin tid på Y-Combinator. Henriks holdning er, at man som iværksætter er nødt til at lære af sine fejl og hvis muligt gerne lave fejlene så hurtigt som overhovedet muligt, for man står stærkere så snart, man har indset, at det var en fejl. Et væsentligt indspark der udfordrer offentlighedens fremstilling af iværksættere herhjemme, hvor det at fejle med en virksomhed ofte kan lede til at blive udhængt som fallent. Modsat mange andre iværksættermiljøer rundt omkring i verden, hvor det nærmest anses som værende et krav at have været gået konkurs, før du kan komme skarpere tilbage som iværksætter.

Som iværksætter laver du aldrig én ting ad gangen. Du opkræver ikke først penge, rekruttere dit hold, udvikler og sælger. Iværksætteri foregår i parallelle processer. Du gør det hele på én gang. Derfor laver du fejl. Du bliver jo klogere undervejs. Forhåbentlig. Det handler så bare om at lave fejlene hurtigst muligt, siger Henrik Zillmer.

Når det kommer til iværksætteri er der kun en ting, der tæller, mener Henrik. Det er ens salg. Hvis folk ikke køber ens produkt, er der noget galt. Enten med markedet eller ret beset med produktet og det kræver, at du får foretaget forandringer. Forandringer der gør dig klogere, bedre og ruster dig og din idé bedre til at overleve på markedet. Som iværksætter skal du derfor altid tænke i salg, hvorfor du i din indledende opstartsfase bør passe på med partnerskaber. Partnerskaber er en anden måde at sige, at man har problemer med at få kunder til sine produkter eller tjenester. Partnerskaber giver ikke kundens validering. Sælg, sælg, sælg i din første tid som iværksætter, lyder den afsluttende opfordring fra Airhelp direktøren.

Gode råd fra Henrik Zillmer for bedre eksekvering

  1. Det perfekte tidspunkt for at starte virksomhed findes ikke. Tag derfor springet!
  2. Vælg din industri – ikke din idé
  3. Vælg de rigtige co-founders. Dine venner er ikke nødvendigvis gode i dit team.
  4. Start ikke med at rejse penge. Start med at teste ideen.
  5. Få valideret din idé hos potentielle kunder hurtigst muligt
  6. Lav fejl hurtigt
  7. Bootstrap så meget som overhovedet muligt
  8. Fokusér på at sælge og mindre på potentielle partnerskaber
  9. Iværksætteri består af parallelle processer. Du rejser penge, sælger og rekruttere samtidigt. Som iværksætter skal du vide, at du går det hele tiden og ikke adskilt.
  10. Husk at nyde det!

Fakta
Airhelp har i dag over 500 ansatte og er aktiv i mere end 30 lande.
Du afgiver 25% af din erstatningssum til AirHelp, hvis AirHelp vinder din sag for dig.