Nyt whitepaper om krisestyring giver seks grundregler ud fra et PR-perspektiv, når krisen rammer. Vend den anden kind til, tænk langsigtet og gem din indre Dirty Harry væk er de væsentligste. Du får forhåbentlig aldrig brug for det, men hvis du gør, er det godt at vide på forhånd, hvordan du skal gribe krisestyringen an – du får nemlig ikke rigtig tid til at overveje det, hvis helvedet bryder løs, og alles øjne er rettet imod dig for at finde en løsning. Her får du de basale grundregler for praktisk krisestyring. Følg dem, tilsæt sund fornuft og undgå den helt store katastrofe. Vend den anden kind til Du behøver måske kun at læse det første punkt. Nogle gange kan en krise nemlig afblæses, hvis man giver dem, der har uret ret, eller hvis man indgår et kompromis, selvom man rent juridisk eller moralsk ikke behøver at gøre det. Kriser kan være opslidende og ressourcekrævende, så hvis de kan undgås ved at udvise lidt storsind, så kan det være en god ide. Afdæk interessenter og motiver Hvem er involveret, og hvad står de til at opnå eller miste afhængig af udfaldet? Her er det vigtigt også at inkludere de interessenter, der ikke er direkte involveret i konflikten. Det kan eksempelvis være en brancheorganisation eller en samarbejdspartner. Tænk langsigtet Du er midt i orkanens øje, og du bliver bedt om at få det hele til at gå over og falde til ro hurtigst muligt. Med andre ord har du meget at se til. Men du skal faktisk mest af alt tænke på, hvor virksomheden skal hen bagefter, for det definerer i høj grad, hvordan du skal kommunikere midt i krisen. Det betyder også, at du til tider skal afstå fra at tage nogle hurtige sejre, fordi de i virkeligheden modarbejder det langsigtede


Opret et gratis medlemsskab herunder for at få fuld adgang til alle vores artikler, den nyeste digitale udgave af vores medlemsmagasin Iværksætteren, og støt samtidigt op om dansk iværksætteri.

Er du allerede gratis medlem, så login nedenfor.

Logge Ind