At starte en virksomhed er i forvejen en omfattende omgave, og med en online profil for virksomheden er der endnu mere, du skal være opmærksom på. Det at starte en hjemmeside er nemlig alene ikke nok, du skal nemlig også være opmærksom på SEO på din side. Og der er mange faldguber man nemt kan falde i. Da jeg var med til at starte Go’ Kvote 2, TailorWeb og var med til at arbejde med SEO for Samlino.dk og HeyStocks opdagede jeg mange af dem, faldt selv i en del, og vil nu hjælpe iværksættere landet over med at slippe udenom dette.

Noget af det allerførste, og måske meget basale, du skal tænke på, når du starter din hjemmeside er, hvorvidt din hjemmeside skal vises med eller uden www. foran domænet. Den af de løsning, som du ønsker ikke skal fremgå, skal redirectes med et såkaldt 301-redirect.

Opretter man sin side i WordPress kan man vælge ikke at lade sin side indeksere i Google mens man er ved at kreere sin side, så brugerne ikke kommer ind og ser en side, der ikke er færdig. Dette giver generelt en dårlig brugeroplevelse, og er noget der er smart at gøre. Dog kan man sagtens glemme at fjerne dette igen, så når siden er færdig, og man er klar til, at der vælter kunder ind på siden, så kan folk stadig ikke finde den i Google.

Derudover skal du også huske at tilmelde din side til Google Search Console og sørge for, at beskeder fra Google kommer direkte til din mail. Search Console opdaterer dig nemlig om de nyeste opdateringer fra Google, og lader dig vide, hvis der er ting på din hjemmeside, der kræver særlig opmærksomhed.

Man kan også bede Google om at lave et baggrundstjek på domænet for at se, om der har været ulovligt indhold eller andet på domænet, som kan give et dårligt indtryk, når folk Googler dit domæne.

Nu kommer vi til det på siden, som er rigtigt vigtigt at holde øje med. Det er ikke nok bare at skrive overskrifter med stor skrift, man er nødt til at anvende såkaldte h’er. Et h er html-koden for en overskrift, og er den eneste måde Google kan vide på, at der er tale om en overskrift. Især H1, som der kun må være én af på siden, er vigtig, fordi den fortæller Google, hvad hele siden handler om. Derfor er det vigtigt, at man husker at implementere disse.

En sidste meget vigtig ting at være opmærksom på, når du starter din side, er såkaldte title tags og meta descriptions. Dette er de tekniske navne for den titel og den beskrivelse, der fremgår i Google. Det er vigtigt, at man angiver hvad disse skal være og optimerer dem efter det søgeord, som du gerne vil findes på i Google.
Hvis du ikke angiver noget, vælger Google selv et stykke tekst fra din side og fremviser, og det kan nemt komme til at se meget dumt ud. Anvender du WordPress kan du med fordel installere plug in’et Yoast, som hjælper dig med at definere alt dette og overvåge dit SEO på den givne side.