Danmark er et af de mest digitale samfund i verden, men virksomhederne mangler digitale kompetencer og bruger ikke digitale løsninger i tilstrækkelig grad. Den manglende digitalisering af danske virksomheder kan koste Danmark dyrt i vækst og arbejdspladser.

Af Jonas Madsen og Maria Jensen Guy

Danmarks konkurrenceevne afhænger af vores evne til at omfavne digitale løsninger. Du og jeg shopper, søger og prissammenligner på internettet som aldrig før. Internethandlen slår rekord gang på gang, men oftest sendes pengene ud af landet. Hvis danske

virksomheder skal byde udenlandske spillere op til dans, kræver det adgang til digitale kompetencer og en klar digital prioritering. Det er to nøgleord, der definerede 2017 i Succes Online.

Succes Online er et partnerdrevet initiativ med det smukke formål at styrke digitaliseringsparatheden blandt virksomheder og personer i Danmark. Succes Online er et initiativ af Google i samarbejde med bl.a. Erhvervsstyrelsen, Ase, Dansk Erhverv, PwC, IVÆKST mfl. Helt grundlæggende er formålet at oplyse og undervise os danskere i digitalisering og dermed få skabt flere digitale væksthistorier på internettets dansegulv.

Markant milepæl er allerede nået

I 2017 kunne Succes Online fejre 30.000 trænede personer siden 2012. En milepæl tilvejebragt af samarbejder med mere end 70 af landets kommuner og regionale væksthuse. Årets måske største kulmination skete i samarbejde med Væksthus Midtjylland, da Aarhus blev omdannet til et digitalt epicenter i maj. 700 virksomheder med appetit på digitalisering deltog på Succes Online Summit i smilets by. Virksomhederne blev akkompagneret af et bredt udsnit af de bedste eksperter fra Succes Online, Aarhus’ borgmester Jacob Bundsgaard (S), Google og Hesehus.

Prioriteringer er afgørende

I et forsøg på at hjælpe lokale små og mellemstore virksomheder med at prioritere hvor og hvordan de griber deres digitalisering an, udrullede Succes Online i 2017 et gennemtestet forløb, der baserer sig på en komplet tjekliste bestående af 40 spørgsmål. Tjeklisten kommer 360 grader rundt om virksomhedernes online tilstedeværelse og brug af webanalyse. Virksomhederne får prioriteterne på plads, og ved hvor de skal sætte ind og med hvilke ressourcer. Succes Online kalder det selv handlingsorienteret, og det er med god grund.

Ud fra de mange emner og spørgsmål, der var på listen, kunne man gennemføre en slags screening af ens virksomheds udfordringer på nettet“, Tatiana Lindersgaard, marketingansvarlig, Slagelse Erhvervscenter

100% gør noget anderledes

Digital håndgribelighed og tilgængelighed er afgørende parametre for Succes Onlines træninger. Feedback fra virksomhederne viser imidlertid også, at alle trænede – dvs. 100% – vil foretage en ændring i deres forretning efter endt forløb. Ændringen kan selvsagt være stor eller lille, men én ting er sikkert, programmet inspirerer og motiverer folk til at kaste sig ud i internettets muligheder.

Virksomheder råber højt efter digitale kompetencer

Flere og flere virksomheder hungrer efter digitale kompetencer, men de har udfordringer med at finde kandidater med det rette digitale kompetencesæt. Ifølge en undersøgelse fra Erhvervsstyrelsen vil der i 2030 mangle 19.000 specialister inden for det digitale område, og manglen vil medføre tab af vækst og arbejdspladser i Danmark.

Hvis danske virksomheder vil udnytte digitaliseringens potentiale og overleve i en stadig stigende international konkurrence, skal de have adgang til digitale kompetencer. Ikke bare hvilke som helst digitale kompetencer, men personer der er i stand til at forstå og udnytte digitalisering som en central drivkraft i en virksomheds strategi.

Styrkelse af fremtidens arbejdsstyrke

Kompetencemanglen spås ikke til at blive løst de kommende år, og derfor er Succes Online gået sammen med en række af landets førende uddannelsesinstitutioner om at tilbyde gratis undervisning i digital markedsføring. 2800 studerende fra Aarhus Universitet, Roskilde Universitet, Copenhagen Business Academy m.fl. har fået værktøjskassen fyldt op med digitale markedsføringsredskaber gennem frivillig deltagelse i Succes Onlines tretimers workshops.

Mange studerende er digitalt indfødte og dermed superbrugere af teknologi og digitale platforme, men flertallet af de studerende mangler digitale færdigheder, som kan skabe vækst og drive morgendagens virksomheder. Succes Online forsøger at opgradere superbrugere til at være mere end superbrugere af digitale platforme ved at give dem indsigt i, hvordan man benytter disse i en forretningsmæssig sammenhæng.

De studerende har fået hands on-erfaring inden for de områder, som virksomheder har svært ud at finde medarbejdere til, fx søgemaskineoptimering, webanalyse og annoncering på sociale medier.

“Succes Online har givet humaniorastuderende fra Københavns Universitet nogle digitale værktøjer, som de 100% kan bruge i deres fremtidige job i landets små og mellemstore virksomheder, NGO’er og kulturinstitutioner” – Michala Brechling, daglig leder af KU PLUS’ innovationshub

De studerende har også fået muligheden for at få en certificering af Google og IAB Europe på deres kompetencer ved at gennemføre Succes Onlines digitale værksted, som er en gratis læringsplatform om digital markedsføring. Certificeringen er en god tilføjelse til deres CV, for den viser, at de har vigtige færdigheder inden for digital markedsføring, og at de er motiverede for at lære.

I 2018 vil Succes Online fortsat tilbyde gratis undervisning til studerende og virksomheder i hele landet.

Læs mere om Succes Online på dinvirksomhedonline.dk.