Moneybanker startede ud i 2012 som en dansk sammenligningsservice med fokus på Danmark. I takt med en stigende interesse og popularitet valgte vi hos Moneybanker at kigge mod udlandet som det næste skridt. Dette skridt har vi lært rigtig meget af, og selvom det har givet nogle ekstra arbejdstimer, ville vi ikke have været disse erfaringer foruden.

Vores råd vedrørende ekspansion til udlandet går på:

– Det er essentielt at du kender din målgruppe tilstrækkeligt. Det er ikke nok, at du tager udgangspunkt i din danske målgruppe, da der kan være væsentlige forskelle mellem nationaliteter. Hos Moneybanker har vi haft gode erfaringer med at starte med at investere småt i begyndelsen af ekspansionen til et givent nyt marked, hvorefter vi har kørt en række tests for at undersøge, hvad der virker. Det har oftest vist sig som værende de rigtige valg, da nogle initiativer har vist sig som værende mindre rentable aktiviteter. Det har dog takket være de små investeringer ikke kostet os betydelige summer, hvilket vi naturligvis er glade for i dag.

Når du har fundet initiativer som har vist sig bæredygtige, kan du skrue op for den økonomiske volume og kapitalisere på den nye viden velvidende, at det på baggrund af dine tests bliver en holdbar investering.

– Det er desuden vigtigt at gøre sig nogen tanker om, hvordan du vil gribe det pågældende nye marked an. Selv for en online forbrugerservice som Moneybanker har vi haft behov for andre nationaliteter på kontoret eller inden for kort rækkevidde til at hjælpe os bl.a. med kundeservice. Det er oftest let at ekspandere til nye markeder, da det for en online service som vores blot kræver nogle landingssider og noget tekst. Men bare fordi du har dette, er du ikke sikret succes. Så hav en plan for, hvordan du vil opbygge din virksomhed og din kundegruppe, og sørg så for at du har nogle folk omkring dig som kan sproget. Så sikrer du dig at kunne håndtere de kundehenvendelser som uden tvivl dukker op.

– Som det tredje og sidste råd vil vi råde dig til at analysere dit nye marked rigtig grundigt. Det kan synes simpelt og elementært, men ikke desto mindre er det af afgørende betydning. Hvad der kan være din evne til at differentiere dig i Danmark, er ikke nødvendigvis det samme på det nye marked. Der kan være tilsvarende konkurrenter, hvorfor dine salgsargumenter som du har bygget din danske virksomhed op omkring falder til jorden, så snart du sætter dine fødder på det givne marked.

I så fald vil det være surt brugte penge og ressourcer, hvis du allerede sidder med en landingsside og markedsføringsbudget, som er klar til at blive skudt i gang. Sørg for at kende dit marked tilstrækkeligt, før du lader dig friste af at erobre hele verden, blot fordi du (med al respekt) har skabt succes i Danmark.

Sidder du med tanker om at ekspandere til udlandet, er du velkommen til at tage kontakt til os. Kan vi hjælpe dig, kan du måske hjælpe os med noget andet.

Læs mere om Moneybanker her.