Det kommer næppe bag på nogen, at forandringer i et marked kan have store konsekvenser for din virksomhed – især hvis du ikke følger med. De seneste år har vi diskuteret hvordan de hastige forandringer og forstyrrelser, forbundet med toptunede digitale forretningsmodeller, kan påvirke danske virksomheder. Din forretning skal være til stede på nettet. En digital tilstedeværelse er uundværlig, selvom det for flere kan virke uoverskueligt. Er du endnu ikke i gang, eller mangler du overblik over processen, så giver vi her et bud på en digital strategi.

Af Simone Strandet

Uanset om du driver en webshop, eller en almindelig hjemmeside, så er det vigtigt at have en gennemarbejdet og klar digital strategi. Strategien skal sikre dig de bedst mulige forudsætninger, når der skal kapres kunder online og den skal ydermere hjælpe dig til at holde fokus. Vi giver dig her nogle hjælpemidler til at komme i gang. Der er ingen grund til at udsætte det længere.

Du kan – for overblikkets skyld – dele strategiprocessen op i fire trin.

Trin 1: Analyse

Analysen indebærer både en intern og ekstern en del, som begge har indflydelse på strategiens udfald og succes.

Den interne analyse

Formålet med denne er at klarlægge din virksomheds styrker, udfordringer og muligheder – altså hvad ønsker du at opnå ved en øget online tilstedeværelse og hvad er realistisk. For at sikre en grundig, sandfærdig og ikke mindst brugbar analyse, er det vigtigt at afdække specifikke områder. Der findes et hav af analyseværktøjer, der kan hjælpe med dette:

  • Google AdWords søgeordsplanlægning
  • Keyword Ranking Tools, f.eks. Accuranker, Tinyranker mf.
  • Site Explorer Tools, f.eks. Majestic SEO, AHREFS, MOZ mf.
  • Google Analytics og Google Search Console.

Ovennævnte analyseværktøjer skal hjælpe dig med at klarlægge præcis, hvad jeres nuværende position er samt hvor der kan laves forbedringer.

Værktøjerne bruges bl.a. til at klarlægge:

  • Antal månedlige søgninger på de enkelte søgefraser du finder interessante/relevante
  • Hvilke landingssider du allerede bliver fundet på
  • Hvordan dit site bliver vurderet ift. bl.a. ekstern omtale (linkbuilding)
  • Hvordan dine nuværende placeringer udvikler sig

Den eksterne analyse

Er du rigtig grundig, laver du også Site Explorer og Keyword Ranking på dine konkurrenter. Dette kan både være med til at klarlægge, hvad de gør med positiv effekt samt hvor der er muligheder for at blive bedre end dem.

Trin 2: Strategi

Når du gennem dine analyser er nået frem til nogle realistiske målsætninger, skal strategien på plads og du skal beslutte, hvilke markedsføringskanaler du vil anvende. Herunder også med hvilke virkemidler og hvilket budget.

De mest anvendte medier eller virkemidler er:

  • Facebook og Instagram (SoMe)
  • Nyhedsbreve
  • Søgemaskineoptimeting (SEO) og Google AdWords
  • Affiliate-programmer (Pricerunner, bannerannoncer mv.)

Det er forskelligt hvilke værktøjer der fungerer for hver enkelt virksomhed og i hvilket omfang de benyttes. Fordelene ved både AdWords, affiliate og SoMe er, at det er push-værktøjer, som påvirker forbrugerne i en købsproces, hvor de allerede er motiverede.
Søgemaskineoptimering fungerer til gengæld fantastisk godt, såfremt man opererer i brancher med et stort opsøgende kundesegment.
Der findes bureauer, der kan hjælpe dig i gang, hvad end du har brug for vejledning i hele processen, eller bare enkelte dele. Du kan også søge efter gratis opstartsguides online. Det Digitale Værksted, som er et initiativ af Google Danmark, tilbyder gratis hjælp i form af tutorials og minifilm.

Trin 3: Eksekvering

Med strategien på plads kan du nu begynde at arbejde med de forskellige kanaler og værktøjer.
Der findes mange veje til en vellykket online tilstedeværelse. Det vigtigste er dog, at du opsætter delmål og løbende evaluerer på dine tiltag. Hvad end du klare arbejdet selv, eller arbejder sammen med et bureau, er det vigtigt at prioritere opgaverne og være realistisk i forhold til både tidsforbrug og mål.

Du opnår ikke omsætning eller konverteringer, der brager i vejret fra dag ét. Det tager tid at opbygge organiske placeringer, finde de værktøjer der virker for dig og få dem ud til de rette målgrupper.

Trin 4: Resultater

I din analyse opsatte du nogle klare mål for, hvad du ønskede at opnå med din digitale strategi. Husk at måle på din performance løbende ud fra f.eks. ROI (return on investment) og lav eventuelle ændringer, som sikrer dig, at du får maksimalt udbytte ud af dine investerede annoncekroner og tid.

Det er igen vigtigt at huske, at det er en proces og derfor er tålmodighed en dyd. Ændringer kræver ofte is i maven, men har du lagt den rette strategi og sørger for at evaluere på den løbende, vil du på sigt få mest muligt ud af det potentiale, der er på lige netop dit marked.