For mange er det en stor drøm at starte sin egen webshop, hvor kunder kan lægge vejen forbi og købe produkter, som enten er ens egne, eller som man gerne vil være forhandler af. Det kan dog være svært at tage det første skridt til at komme i gang, men DIBS Payment Services har her lavet en guide til, hvordan du får startet din egen webshop.

1. Lav en forretningsplan

Først og fremmest skal du have en forretningsplan, der skal danne grundlaget for din nye webshop. Med den får du et klar overblik over, hvad du har styr på, og hvad du mangler, og her skal du også kunne sætte ord på, hvad din ide kan frem for lignende ideer. Du skal definere målgruppen for webshoppen og undersøge markedet. Hvilket køn, alder, indkomst, livsstil og civilstatus har din målgruppe, og hvordan ser markedet ud inden for dit område? Her er det også vigtigt at overveje dine konkurrenter og mulige samarbejdspartnere, så du ved, hvor du ligger på markedet. Samarbejdspartnere kan både være leverandører, din bank, revisor og så videre. Sidste punkt i forretningsplanen er naturligvis budgettet. Lav et excel-ark, hvori du skriver forventede omkostninger og indtægter for hver måned det kommende år. Hav for øje, at du det første år formentlig kommer til at have underskud, så lav en plan for, hvordan det skal dækkes.

2. Find din selskabsform

Alt efter hvilken virksomhed, du vil starte, skal du overveje din selskabsform. Her skal du overveje, hvor mange der er involveret i virksomheden, startkapital og økonomiske risici.

Den første mulighed er et Iværksætterselskab, som kan stiftes for 1 kr. i startkapital. Med denne selskabsform skal man opspare 25% af det årlige overskud indtil startkapitalen tilsammen med en særlig reserve udgør 50.000 kr. Enkeltmandsvirksomhed er den anden mulighed. Med denne står du alene som ejer og hæfter selv for tabet, hvis det skulle gå konkurs. Til gengæld er der ikke noget krav til startkapital. Tredje mulighed er I/S. Denne form skal du vælge, hvis du starter virksomheden op med en anden interessent. Her er I sammen om ejerskabet og hæfter fælles for eventuelle tab. Heller ikke ved denne form er der krav til startkapital. Fjerde mulighed er et ApS. Dette selskab kan både ejes af virksomheder og personer, som enten er ene- eller fællesejer. Kravet til startkapital er 50.000 kr., og du hæfter ikke personligt for eventuelle tab, men blot det beløb, du har skudt i virksomheden. Sidste selskabsform er A/S, men som privatperson behøver du næppe at overveje denne mulighed. Her kræver det startkapital på 500.000 kr., og samtidig skal du have en direktion og en bestyrelse.

3. Bliv momsregisteret og få et CVR-nummer

Hvis du har planer om at omsætte for mere end 50.000 kr. om året, så følger en momsregistrering hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Når du skal forudse din omsætning, skal du regne 12 måneder frem fra den dag, du starter din virksomhed. Med en momsregistrering betaler dine kunder de 25 pct. ekstra, som momsen udgør, og derudover skal du indberette momsen til SKAT. En af fordelene ved at være momsregistreret er, at du kan få momsen refunderet på de varer, du køber, som er nødvendige for din virksomhed. Det samme gælder for dine kunder, hvis de er virksomheder. Hvis din målgruppe er virksomheder, bør du blive momsregistreret med det samme, da du så kan sælge for over 50.000 kr. om året, og virksomhederne kan få refunderet momsen på deres køb.

4. Få en konto til din virksomhed i en bank

Når du skal starte din virksomhed og webshop, bør du oprette en separat bankkonto til virksomheden. Hvis du er en enkeltmandsvirksomhed kan du oprette en ekstra konto på din privatkonto, som kan bruges til virksomheden – dette kan spare dig for nogle gebyrer. Vær dog sikker på, at din bank tillader dette. Hvis du ikke kan oprette en privatkonto, så skal du oprette en erhvervskonto hos en bank. Undersøg flere forskellige bankers tilbud, inden du vælger og vær opmærksom på, at nogle banker kræver, at du har privatkonto hos dem, hvis du vil have en erhvervskonto hos dem.

5. Køb dit eget domæne

Når du har styr på din forretningsplanlægning, er det tid til at starte din webshop. Her skal du købe et domæne, så dine kunder kan finde dig på internettet. For at gøre din virksomhed mere synlig og lettere at finde, er det smartest at vælge samme domænenavn som din virksomhed – et navn der er let at huske, stave og udtale. I Danmark er det DK Hostmaster, der administrerer domæner, som slutter på .dk, så gå herind og se, om dit ønskede domænenavn er ledigt. Herefter bliver du guidet videre til at aktivere domænet. I første omgang bør et .dk-domæne dække dine behov, men hvis du ønsker .com-versionen, kan du købe og dermed reservere den. Men det koster selvfølgelig lidt ekstra.

6. Vælg den rigtige webshop-platform

Alt efter hvilket behov du har og dine tekniske færdigheder, kan du vælge forskellige platforme til din webshop. Hvis du har gode tekniske færdigheder, kan du vælge at opbygge din platform på en af de gratis open source software, der er udviklet til webshops. Her står du selv for størstedelen af opbygningen og skal gerne vide noget om kodning for at få webshoppen op at køre. Hvis du er mere tryk ved en webshop, der næsten allerede er færdigoprettet, så kan du betale dig til sådan en hos bl.a. Dandomain.dk eller ShopOrama.dk. Her kan du være med til at designe din webshop, men slipper for meget af det tekniske arbejde.

7. Tag imod betaling

Din webshop skal naturligvis kunne tage imod betaling, og her er det vigtigt at tænke over, hvilken form for betaling din målgruppe benytter sig af. Betalingskort og mobilbetaling er nogle af de mest foretrukne i Danmark. Faktisk foretrækker hele 74% af danskerne at betale med kort i 2017, mens over halvdelen af online køb foregår på mobilen, ifølge tal fra rapporten Dansk E-handel 2017. Når du har fundet de betalingsløsninger, din webshop skal understøtte, skal du finde den udbyder, der kan håndtere disse betalingsløsninger. Vær opmærksom på, at du skal have et CVR-nummer, før du kan lave en aftale med en udbyder. Herefter kan udbyderen hjælpe dig til en indløsningsaftale med indløsere, der sørger for, at pengene bliver flyttet fra konto til konto. Dette kan du læse mere om på www.dibs.dk.  

8. Få styr på forsendelse

Det vigtigste inden for forsendelse er hastighed, sikkerhed og pris. Kunderne skal gerne have deres varer billigt og inden for en overskuelig fremtid. Her skal du overveje, hvor mange pakker du kommer til at sende i din webshop. Forventer du ikke at sende særlig mange om ugen, kan du overveje blot at benytte dig af at sende dem via posthuset som almindelig post. Forventer du at skulle sende mange pakker om ugen, kan du lave en aftale med et fragtfirma som f.eks. Post Nord eller GLS. En tredje og ny løsning er pakkelabels.dk. Her kan man selv købe og udskrive pakkelabels hjemmefra og derefter aflevere dem til et fragtfirma, som Pakkelabels har aftaler med for at sikre billig forsendelse til iværksættere og virksomheder.

9. Overvej lager

Med en webshop følger oftest et lager, hvor du skal opbevare dine varer. Her er flere muligheder. Du kan selvfølgelig have et lager derhjemme, som kan fungere, inden webshoppen bliver alt for populær. Ellers kan du leje et lager – dette kan dog være en dyr løsning for en opstartsvirksomhed, og man kan risikere lange bindingsperioder på lokalerne. En tredje mulighed er Pick & Pack-konceptet. Her overlader du både lager- og forsendelsesopgaven til en anden virksomhed, som du sender de ordrer, du modtager, videre til. Det sparer dig for en masse arbejde, men er selvfølgelig heller ikke en billig løsning.

10. Få styr på returvarer og reklamationer

Der findes en masse regler, når det gælder returnering af varer og reklamationer. Som webshop-ejer er det vigtigt at sætte sig ind i, hvordan reglerne forløber, så du kan yde den bedste service over for dine kunder. Et godt sted at starte er på Forbrugerombudsmandens ”Webshopguide” på forbrugerombudsmanden.dk, hvor du kan finde svar på en masse spørgsmål. Hvis du har brug for yderligere hjælp, kan du også altid søge rådgivning hos en jurist, der dog ikke er gratis.

Guiden er udarbejdet i samarbejde med DIBS, der er en del af NETS og er en af de førende leverandører inden for online betalingsløsninger. Læs mere om DIBS på dibs.dk.