Tilgange til SEO er ofte fokuseret omkring links – mange links, stærke links og primært bruges tiden på at skrive relevante artikler, der forsøges udgivet på så relevante og stærke medier som muligt.

Det er der som sådan ikke noget forkert i, det giver i sig selv bare ikke det hele formålet sigter mod – topplaceringer på de mest relevante og trafiktunge søgninger med konverterende trafik.

SEO bør ses som et begreb, der dækker over alle de tilretninger og optimeringer vi kan lave på og omkring en hjemmeside med henblik på, at opnå højere relevante placeringer i Google.

Her er links kun en del og ikke den ultimativt vigtigste faktor, der kan stå alene.

Lad mig overbevise dig

I de sidste mange år, har jeg eksperimenteret med mange forskellige setups og opdaget, at Google har en forkærlighed for information og deling af viden.

Faktisk er det enormt tydeligt, hvis du holder øje med det i SERP.

De hjemmesider der består primært af vidensdeling, guides og artikler kontra salgsorienteret content, de får lov til at ranke højere med færre links.

Det er så udtalt at et website der kun består af viden og ikke har et salgs / lead formål, ja de får ofte lov til at ligge enormt højt nærest uden indgående links.

Fordel din strategi

Kombinationen af få stærke og yderst relevante links og en stor andel informativt content på et domæne outranker domæner med mange hundrede indgående links uden problemer.

Derfor bør du se mere holistisk på dit website og sørge for dit domæne har branchens mest informative materiale tilgængeligt frem for kun at fokuserer på linkbuilding.

Det er både hurtigere og billigere at opbygge godt content, særligt, hvis du selv er ekspert inden for området, end det er at opbygge tonsvis af links.

Sociale links har værdi

Siden 2006 har Google medtaget sociale links og aktivitet som et signal og det er meget tydeligt i dag, at der er stor værdi at hente.

Domæner med et par få almindelige backlinks kan ranke ene og næsten alene på baggrund af deres sociale aktivitet og links.

Typisk er det personlige profiler og blogs, der får lov til at ranke højt på den baggrund, men almindelige firmasider kan også opnå en fordel.

Husk igen, se dit domæne som en helhed.

Har dine konkurrenter ingen sociale links, vil du nemt kunne få et forspring med et par gode lange indlæg på en velbesøgt G+ profil med korrekte #.

Noget så simpelt som en linkedIn profil kan skubbe godt i den rigtige retning.

Når du når toppen møder du Rankbrain

Googles algoritmer sørger for alt arbejdet til dit domæne når side 1 i Googles resultater.

Herefter tager Rankbrain over.

Google har valgt at definerer en lang række ”målinger og sammenligninger” af de øverste søgeresultater under begrebet Rankbrain.

Kontinuerligt og i realtime tester og måler Googles algoritme på brugernes adfærd og ranker resultaterne ud fra bl.a. bouncerate og tid på siden.

Det betyder at du bør have særligt fokus på sammenhængen med dine titlers tekst og dit content, så brugerne får det de leder efter.

Men det betyder også, at du bør fokuserer meget på den oplevelse brugeren får på din side.

Det kan være alt lige fra et overskueligt setup, links til nemt at surfe rundt i dine informationer til interessant og læsevenligt indhold.

Få brugeren til at blive og læse – enten på den side de kommer ind på, eller ved at få dem videre rundt på dit site til det de leder efter.

Af: Jonas Jørgensen https://www.connect-media.dk