At udleve iværksætterdrømmen er en rejse, hvor første skridt er at få etableret virksomheden. For mange iværksættere kommer næste skridt hurtigt, når virksomheden vokser, og du skal til at ansætte første medarbejder.

Du bliver chef, leder eller boss. Ja kært barn har mange navne, og formentlig kender du ledelsesudfordringerne fra din tidligere arbejdsplads. Måske var det endda det, der gjorde udsvinget og fik vakt iværksættertrangen i dig. Egne erfaringer er gode at bygge videre på, og nu det er dig, der står i front.

De bedste chefer er dem, der mestrer balancen mellem at udstikke kursen og lade medarbejderne udfører deres opgaver uden unødig indblanding, indtil der er brug for dem. Så skal de omgående være til rådighed. Det er ingen let rolle at udfylde, men øvelse gør mester og gør bevidsthed om værdien af den manglende indblanding og hurtige udrykning underværker.

En norsk talemåde udtrykker udfordringen således: ”Leder bliver man, fordi man vil tage ansvar. Men som leder må du lære at give andre ansvar.”

For nogen forekommer skiftet enkelt og naturligt, mens det for andre kræver stor opmærksomhed og hårdt arbejde at finde kursen. Fælles for chefer er, at de vil opleve medarbejdere, der føler, at de har for lidt ansvar, mens andre stønner over, at de har for meget. Kunsten er at få den enkelte til at trives og føle sig vigtig på sit arbejdsområde. Kun på arbejdspladser, hvor forholdet til chefen og arbejdskammeraterne er præget af gensidig tillid, blomstrer medarbejderne og yder deres bedste.

Som leder er det derfor vigtigt at kende de signaler, du og dine omgivelser udsender. Lær at lytte – og tal kun på de rigtige steder. Lær at rose, vejlede og forebygge frem for at helbrede. Men hvordan bliver man påskønnende, guidende, rummelig og tillidsfuld samtidig med, at man skal være i stand til at tage ubehagelige beslutninger, når det påkræves. Med andre ord, hvad skal der til for at blive en god leder?

Her er gamle råd værd at lytte til. Således formulerede ledelsesekspert John W. Humble for snart 50 år siden fem bud på medarbejdernes grundbehov:

  1. Fortæl mig, hvad du forventer af mig.
  2. Giv mig mulighed for at udføre det.
  3. Giv mig opmærksomhed og fortæl mig undervejs, hvordan det går.
  4. Hjælp mig om nødvendigt.
  5. Bedøm og beløn min indsats retfærdigt.

 

Faktisk beskriver de fem leveregler mere end forholdet mellem medarbejdere og chef. Dybest set er det helt grundlæggende menneskelige behov. Betragtninger, der er gode at holde sig for øje, uanset om der er tale om et ansættelsesforhold, et ægteskab eller venskab. Så prøv at tænke på de mennesker, du omgås og har relationer til. Det kan også være dine børn. Hvordan opfyldes de fem behov i forbindelsen mellem jer?

Ingen af os er tankelæsere, derfor er det vigtig at være tydelig på såvel vores forventninger som andres behov, og på hvordan vi indfrier dem. I privatlivet som på arbejdspladsen øger det glæden, hvis vi forstår at efterleve de fem grundregler, så det står klart for os, hvornår vi er der for hinanden.