Af Simone Strandet fra Kompetencekanalen

Instagram er, som det hurtigst voksende sociale medie, nu oppe på ca. 700 mio. brugere på verdensplan. I Danmark har 24% af befolkningen en bruger på Instagram, og mediet bliver ofte brugt som inspirationskilde til indkøb, rejser og meget mere. Derfor er det også naturligt, at man som iværksætter stiller sig selv spørgsmålet: Skal min virksomhed være repræsenteret på Instagram?
Der er ikke et enslydende svar på det spørgsmål. Til gengæld er der en række overvejelser, du skal gøre dig, inden du tager beslutningen. Den bedste måde at vurdere, om en profil på Instagram er relevant for din virksomhed, er ved at lægge en strategi. Her må du overveje både din nuværende situation, benchmarking, målgruppen, strategi for profilen og implementeringen.

 

 

MANGE VEJE TIL SOME-SUCCES
Vi lever i en tid, hvor folk hver dag bliver bombarderet med budskaber og indtryk, så succes på de sociale medier handler derfor i høj grad om at tilføre værdi til brugernes feed. ’What’s in it for me’-generationen følger oftest profiler, som tilfører noget brugbart til deres hverdag, som kan være både indblik i de nyeste tendenser, rabatter, gode råd, inspiration, humoristiske indslag mv.
Som eksempler på virksomheder, der har formået at skabe værdi og derfor har stor succes, kan nævnes Red Bull Danmark, Envii_dk og Salesforce. De har alle vidt forskellige produkter og virkemidler, og de benytter Instagram til alt fra direkte salgskanal, til at skabe awareness og til employer branding.
Som et led i den digitale strategi har disse virksomheder altså været inde og vurdere, hvorvidt de skal anvende profilen som salgskanal, til branding og omtale eller til at skabe en stærk social profil, der kan opnå høj status inden for sit felt.

 

 

VÆLG DIN RETNING
Når man er B2C-virksomhed, bruges Instagram ofte som en ekstra salgskanal, og udover annoncerings-mulighederne byder platformen på en del andre gode virkemidler. Blandt disse er f.eks. story-funktionen, hvor man har mulighed for at promovere nye kollektioner eller booste udsalg via billeder og videoer, som forsvinder igen efter 24 timer. Derudover kan du lede brugerne direkte fra et story-billede og ind på f.eks. virksomhedens webshop med et enkelt swipe. Instagram har også åbnet op for album-funktionen, som gør det muligt at poste op til 10 billeder eller videoer i samme opslag og derved undgå at spamme sine følgere med f.eks. nye produkter.

Ønsker du at anvende Instagram til andet end som salgskanal, kan ovenstående funktioner også være yderst brugbare. Du kan bruge story-funktionen som en slags ’behind the scenes’ og give dine følgere et billede af hverdagen i din virksomhed. Du kan poste albums fra arrangementer eller sjove dage på kontoret, og du kan skabe en platform, som bliver en del af dine følgeres daglige digitale rutine. Kort sagt er Instagram for alle, og nøgleordene bag succes er strategi og relevans.

ANNONCERING VIA INSTAGRAM
Som nævnt er det også muligt at annoncere på Instagram. Platformen er ejet af Facebook, og annonceringen styres derfor gennem Power Editor, hvorfor det er vigtigt at kæde din Instagram-profil sammen med din virksomhedsprofil på Facebook.

Der er følgende annonceringsmuligheder tilgængelige på Instagram:

  • Billedannonce: et enkelt billede med tilhørende tekst.
  • Videoannonce: en video med tilhørende tekst.
  • Roterende annoncer: et album med flere billeder og tilhørende tekst.
  • Annoncer i story: bliver vist mellem stories fra brugerens netværk.

Til slut vil jeg råde dig til at vurdere, om du ’bare’ ønsker dig mange følgere, eller om du ønsker dig relevante følgere. Via meget få steps og uendelige gode råd online kan du hurtigt opbygge en stor gruppe af følgere, men disse vil ikke nødvendigvis skabe værdi eller interagere med din profil.

Dyk dybere ned i de forskellige funktioner på Instagram her: https://business.instagram.com/