Med inspiration fra populære møbelbrands og et lille møbelsnedkeri fik de to barndomsbekendte Jeppe Christensen og Michael Andersen idéen til deres virksomhed Reform. En virksomhed, der kort fortalt, laver fronter til IKEA-køkkener. Bedre kendt som en form for IKEA-hacking. Nu er Reform vokset ud over Danmarks grænser. Med stor opmærksomhed fra velkendte designmagasiner har de med succes åbnet showroom i New York. Senere på året åbner showroom i Berlin og nyt designsamarbejde med skandinaviske designere lanceres.

Vi skal skrue tiden et par år tilbage for at havne der, hvor en simpel hjemmeside, der blev lavet på en weekend, skulle vise sig at være starten på virksomheden Reform. De to venner, Jeppe Christensen og Michael Andersen, er grundlæggerne af virksomheden, der tager udgangspunkt i et IKEA-hack. Virksomheden sælger fronter, der passer til IKEAs standardkøkkener for at give nyt liv til det gamle køkken. For en god ordens skyld indleder vi med at slå fast, at der ikke er tale om et officielt samarbejde mellem Reform og IKEA, men Jeppe Christensen og Michael Andersen har fået tommel op på konceptet fra det svenske bolighus.

– IKEA har skiftet fuldstændig holdning til den slags tiltag de seneste år. Langt hen ad vejen opfordrer de til disse hacks. De laver ikke en masse eksklusive designs, men de er gode til funktionelle løsninger, eksempelvis hvad angår deres køkkenmoduler. Og de er selvfølgelig fortalere for, at der kommer løsninger på markedet, der øger IKEAs salg, forklarer Jeppe Christensen.

I og med private allerede har opdaget trenden inden for opgradering af IKEA-løsninger, var de to iværksættere også klar over, at de måtte differentiere sig på markedet.

– Vi hentede inspiration fra de nyere danske møbelbrands, der har klaret sig rigtig godt. Vi så på, hvordan de er lykkedes med at hente designere og arkitekter ind og lave nogle lækre og eksklusive produkter, hvorfor vi besluttede os for på lignende vis at samarbejde med samme faggruppe. Vi ville spørge de arkitekter og designere, vi så som de fedeste, hvordan de synes, man laver et fedt køkken, siger Michael Andersen.

 

”Vi hentede inspiration fra de nyere danske møbelbrands, der har klaret sig rigtig godt. Vi så på, hvordan de er lykkedes med at hente designere og arkitekter ind og lave nogle lækre og eksklusive produkter.”

Dette endte med at blive en afgørende blåstempling af, at Michael og Jeppe havde fat i noget rigtigt. De satte navne på de tre designere i Danmark, de syntes var de bedste at få med på vognen, kontaktede dem og efter et møde med hver af dem var de alle tre med på idéen.

– Det var sådan en stor sejr, at de alle tre syntes, det var en fed idé og var med på den fra starten af. Også fordi vi har været meget klar på, at vi ville have fokus på vores brand. Man løber ikke bare derhen, hvor der er hurtige penge. Det har vi været meget bevidste om, siger Michael Andersen.

Alligevel var der ikke en go to market-plan. Det var mere et spørgsmål om at prøve det af, og se om der var respons. De opfatter det selv lidt som en evolutionsprocess, der har udviklet sig undervejs, og der var ting, de hurtigt måtte indse skulle gentænkes.

– Til at starte med tænkte vi meget i en onlinebaseret virksomhed, men det har vi fundet ud af, at teknologien ikke er til… Endnu. Når folk køber køkkener, handler det ikke kun om selve køkkenet, for folk vil også gerne have en service. Vi vidste ikke nok om købsoplevelsen, da vi startede ud. Vi så helt konkret på, at køkkenløsninger er meget standardiserede og sagtens kan løses og bestilles over nettet. Men alligevel er der altid noget i hvert et køkken, der ikke bare klikkes ned i en online kurv, siger Jeppe Christensen.

 

Fra København til New York

Et aspekt, der ikke skulle gentænkes, men som er altafgørende, er samarbejdet mellem Jeppe Christensen og Michael Andersen. De giver selv udtryk for, at de ikke i tidligere firmaer har oplevet så godt samarbejde, som de to har nu. De er forskellige og komplimenterer hinanden godt.

Alligevel oplever de nu en periode, hvor de ikke kan være så tætte på hinanden, som de hidtil har været. Jeppe har nemlig taget turen over Atlanten for at få Reform etableret på det amerikanske marked. De to har dog gjort en del forarbejde i USA. Hele idéen om USA er ikke taget ud af den blå luft, for der er allerede brugt et års tid på at rykke ind på det amerikanske marked.

I starten af maj åbnede Reform et nyt showroom i New York. Det danske band Gents blev fløjet ind til åbningsfest og menuen stod på smørrebrød fra Meyers. En opskrift på succes. Det har også vist sig, at Newyorkerne i særdeleshed har taget godt imod Reforms Ikea-hacking. Der har siden åbningen været besøgende hver dag og Reform kan også prale af, at udenlandske og anerkendte medier som Dwell, Elle Decor og NY Times har fået øjnene op for de moderne og tidsløse designs.

– Lige nu rykker det. Der er mange nye tiltag for Reform. Vi holder fokus og arbejder stadig med vores startup-mindset. Vi holder lige nu fokus på at få startet godt op i USA. Vi vil fordoble omsætningen fra 2016. Det kræver hårdt arbejde og nye tiltag, udtaler Jeppe. Den målsætningen synes slet ikke urealistisk. For Reform har sat turboen til. Allerede i denne sommer slår de dørene op for et helt nyt showroom i Berlin og senere København.

“Vi har faktisk en lidt absurd forventning om, at alt er nemt. Det kan jo sagtens lade sig gøre. Selvfølgelig kan jeg lave en investeringsaftale. Selvfølgelig kan man rulle ud i USA.”

Samtidig lancerer Reform tre nye designs med førende skandinaviske designere.

 

Kast dig ud i idéen

Selvom det at være iværksætter på flere måder kræver en del investeringer, så er det ikke noget, Michael Andersen og Jeppe Christensen går og tænker meget over på forhånd.

– Vi har faktisk en lidt absurd forventning om, at alt er nemt. Det kan jo sagtens lade sig gøre. Selvfølgelig kan jeg lave en investeringsaftale. Selvfølgelig kan man rulle ud i USA. Man indser så hen ad vejen, at de færreste ting er så ligetil, men denne forventning og mentale indstilling har været med til at drive os. Det har været afgørende for, at vi har kastet os ud i det og også er lykkedes med det. Og så er det helt sindssygt, så meget man lærer af det, siger Jeppe Christensen.

De er begge enige om, at det egentlig ikke har været svært på noget tidspunkt, selvom det har været og er hårdt arbejde. Men de to ting er langtfra det samme, forklarer de.

– Man skal passe på med at overkomplicere ting. Der er ingen, der har sagt, at det bliver nemt, men vi synes klart, at man bare skal prøve at hoppe ud i det, og så finder man ret hurtigt ud af, om det giver mening. Hvis det ikke spiller, og du ikke arbejder godt sammen med den eller dem, du er startet ud med, så stop projektet. Man skal turde skrotte sin idé og sit projekt, hvis man kan mærke, at det ikke spiller, siger Michael Andersen.

Han slutter af med en opfordring til alle dem med en iværksætter i maven:

– Det er ikke svært. Det handler om at gøre det. Det er nok vigtigere, hvordan man går til sin idé, frem for selve idéen. Man skal bare prøve sin idé af. Det er ikke verdens undergang, hvis du ikke ved alt om moms fra starten af. Hvis du er nogenlunde fornuftig, så løser du det, når du står i det.