Jeg har netop sagt farvel til en tre år lang karriere som coach i erhvervslivet. Det har været skide sjovt og lærerigt, men jeg har også måttet sande, at det er et rødt ocean, og at det er virkeligt svært at få etableret sig.
Det er især det faktum, at jeg lige er blevet far, der har fået mig til at sætte drømmen på pause. Således siger jeg – i hvert fald for nu – farvel til iværksætterlivet, og goddag til livet som lønmodtager.
Her vil jeg gerne dele nogle af de vigtigste ting jeg har lært som rookie i foredragsholder-cirkusset:
Sig nej: Dine klienter kan have nogle vilde idéer til opsætning af events, og som sulten nystartet, har man alt for ofte pleaser-hatten på.
Det, du skal huske på, er at din klient ofte har meget lidt indlevelse i hvordan interaktionen imellem publikum/foredragsholder fungerer. Derfor har vedkommende ikke specielt gode forudsætninger for at træffe en kvalificeret beslutning.
Sig konsekvent nej til rammer som du har en dårlig mavefølelse omkring, og bliv i det format du ved du er stærk i. Det skaber mest tilfredshed for både dig og dine kunder. Det er især ”surprise” events der er problematiske. Variation er fedt, men det kræver erfaring og sikkerhed. Placer dig selv der, hvor du er fantastisk!
Less is more: Og det gælder i alle aspekter af din forretning. Igen er det ”pleaser-genet”, der er på spil. Du vil gerne give så meget du overhovedet kan, men hvis du arbejder efter den mentalitet, ender du ofte et sted, hvor du aldrig rigtig får et solidt budskab kommunikeret ud.
Jeg kommer selv fra et sociologisk udgangspunkt, og lider derfor i høj grad af fin-nusseri. Det har jeg måttet lægge af. Om det så handler om et foredrag på 45 minutter eller tekst til din hjemmeside, har mennesker nemlig svært ved at kapere særligt store mængder information.
Drop alt ”niceness” og vend dig selv til at tænke i få, overordnede pointer. 3 er et godt tal. Efterhånden bliver det en vane, og så bliver du for alvor god.
Vær en morder: I løbet af en tre dage lang workshop, hvor du spiser frokost og aftensmad med dine kunder, begynder du at opbygge basale relationer. Der vil være nogle du finder mere sympatiske end andre i gruppen, og nogle der tager mere kontakt til dig end andre.
Hvis du var til tennis, eller du var den nye medarbejder i gruppen, ville det være helt fint at socialisere, men det er du bare ikke, så drop det.
Jeg kan godt lide at overdrive lidt ved at tænke på mig selv som en morder eller psykopat i samværet med min kunder.