TID
Du har sikkert opdaget, at der er nogle ting, du er rigtig god til. Og så er der andre ting, du er knap så god til – eller slet ikke kan finde ud af. Du har sikkert også opdaget, at det, du er rigtig god til, også er de opgaver og aktiviteter, der bliver prioriteret højest. Og de andre ting bliver prioriteret lavere – eller slet ikke.
Derfor skal du bruge din tid, hvor du er mest effektiv. I større virksomheder fungerer det på samme måde, men her er der ressourcer til at have medarbejdere med forskellige interesser og kompetencer. Som iværksætter må du klare det hele selv. Og hvordan gør man så det?
A. LAD TEKNOLOGIEN HJÆLPE DIG
Administration, herunder driftsregnskab og momsregnskab, er en tidsrøver og et af de områder, der typisk anses for svært. Men der er hjælp at hente! I dag er der adskillige regnskabssystemer, som enhver uden forudgående forudsætninger kan anvende. Flere af disse har en gratis version, som godt kan række til i hvert tilfælde de første par år af din virksomheds levetid. Arkivering af data bliver også en tidsrøver. Især hvis arkivet består af dit mailsystems indbakke og udbakke. Så sæt tingene i system fra dag et – f.eks. med Dropbox eller andre gratis filarkiv og delingssystemer.
Etablér et netværk blandt andre iværksættere. Dels er det godt at kunne sparre problemer og idéer med andre, dels får du kontakt til personer, der har lige præcis de spidskompetencer, som du selv mangler. Tilsvarende kan du helt sikkert noget, de ikke er så stærke til. Og på den måde kan I supplere hinanden og bytte ydelser. Husk, at deleøkonomi er det nye sort – også for iværksættere!
80/20-reglen gælder også i din virksomhed. Så når du med 20% af din tid skaber 80% af resultaterne, så gælder det om at minimere de uproduktive 80%. Det gør du eksempelvis ved at gøre din forretning så simpel som mulig.
PENGE
Du har måske sparet lidt sammen og er kommet i gang. Så langt så godt. Virksomheden udvikler sig, men ekspansion koster penge, og pengene kommer ikke lige med det samme. Nu er du røget i likviditetsfælden. I gamle dage kunne du gå ned i banken, men det kan du ikke længere. Og det skal du måske ikke være så ked af, for problemet med lån er, at de skal betales tilbage. Og går det galt i din virksomhed, hænger du på regningen – måske mange år frem.
Allerbedst er selvfølgelig rigtige indtægter fra rigtigt salg af de ydelser eller de produkter, du har udviklet. Salg er det eneste, der på lang sigt holder din virksomhed i live. Indtægterne fra salget betaler regningerne og udviklingen, så tilbage til det første af dette indlægs to emner: det med tiden, og hvad du bruger den på. Prioriter meget tid til din allervigtigste opgave: salg.