Jeg sidder med denne tanke i hovedet, fordi det faktisk er et tilbagevendende problem (i mit hoved): Webshopejere tilmelder sig affiliatenetværkene, men gør ikke mere ved det. Resultatet er, at jeg som lille mand med en afhængighed til at skabe affiliatesider, ikke ved noget som helst om de mennesker der opretter profilen.

Kigger man på mange kampagner for små webshops, er de for det første kun placeret på et enkelt partner-netværk, hvormed der er mange sider jeg ikke spotter før 3. eller 4. gennemgang, flere måneder efter jeg overvejede at lave en side om emnet. På et praktisk plan resulterede dette i, at jeg for knap et år siden overvejede at lave en side om smykker, men endte ud med at starte siden Finddating.dk i stedet, og et par små shops jeg overså dermed (formodentlig) må have tabt en del salg. I hvert fald en del af mit fokus, som i stedet er gået til at sælge for store datingsider.

Et par andre ting webshopejerne gerne gør (til min frustration = formindsket lyst til at rode med deres branche/niche):
1) Opretter ikke et produktfeed. Med et sådant, er det en del lettere at lave en flot og simpel affiliatesider med mange produkter.
2) Svarer ikke indenfor 3-4 dage (men derimod går der 2-4 uger) på den mail de har oplyst på partnerprogrammet.
3) Er ikke villige til at fortælle om deres salg, konverteringsrater og så videre, så jeg ved hvad jeg skal gå ud fra. (svarer enten ikke eller siger ganske enkelt bare nej – har resulteret i at flere sider ikke er blevet startet fra min side).
4) Tilbyder 3-5% i kommision. Andre brugere tjener måske 0,1-0,2 kroner pr. klik -> Det er sørgeligt (er det effektivt, så i orden, meeeen jeg tror nu nok både sælger og affiliatemand sammen kunne tjene flere penge, ved nogle bedre satser eller som minimum en bedre konvertering.

Jeg håber at du som affiliatemand kan nikke genkendende til dette (gerne i en kommentar) og at du som webshopejer vil gøre noget ved problemet.

God dag!
Mvh. Simon Hansen.