Mit navn er Mikkel, og jeg blogger til dagligt om online markedsføring på min blog seomikkel.dk. Som iværksætter handler det om at få nogle kunder i butikken. Dette sker ikke, hvis virksomheden eller produktet ikke markedsføres. Her kommer Google ind i billedet! Cirka 4 ud af 5 danskere foretager en søgning i Google, inden de skal foretage et køb. Dette gælder både arbejdsmæssigt men også i privaten. Derfor kan det for iværksættere være altafgørende at være synlig i søgemaskinerne på nogle af sine vigtigste søgeord. Det er typisk også her, hvor de “gamle og garvede” virksomheder kan væltes af tronen. Det er nemlig en disciplin rigtig mange virksomheder undervurderer i dag! Men hvordan bliver jeg så mere synlig i søgemaskinerne? Google benytter over i omegnen af 200 parametre, når de skal beslutte, hvilke sider der skal løbe med de gode placeringer i Google. Derfor er det vigtigt, at man har en SEO strategi, der rammer ind fra alle vinkler. Det gælder altså både onpage, men også offpage. Onpage SEO De lavest hængende frugter inden for søgemaskineoptimering kan typisk hentes på siden. Det handler i høj grad om at have sit søgeord inkluderet i H1, H2 samt i sidetitlen og rundt omkring på siden. Pas dog på med ikke at overdrive brugen af dit søgeord, da Google har 100% styr på, hvad der er overoptimering og ikke. Onpage er det også altid en rigtig god idé at gøre brug af billeder. Du fortæller her Google, at du præsenterer dit indhold på flere forskellige måder, og det virker hermed ikke så tyndt. Husk at navngive dit billede med et Alt-tag. Det bør være dit primære søgeord og er nemt at tilrette i langt de fleste CMS-systemer. Hav teknisk styr på siden Google har været ude at bekræfte, at mobilvenlige hjemmesider vil blive favoriseret i søgeresultaterne, og derfor bør din hjemmeside altså være mobilvenlig! Tilmed er Google også begyndt at fokusere meget på brugervenlighed, og derfor har din hjemmesides hastighed også rigtig meget at sige! Hurtige hjemmesider ranker generelt bedre, og det giver jo også rigtig god mening. Har du styr på mobilvenlighed og hastighed, har du lagt et godt fundament til at få succes i søgemaskinerne. Nedenfor er et par værktøjer, du kan benytte. Tjek din hastighed: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/ Tjek mobilvenlig: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/


Opret et gratis medlemsskab herunder for at få fuld adgang til alle vores artikler, den nyeste digitale udgave af vores medlemsmagasin Iværksætteren, og støt samtidigt op om dansk iværksætteri.

Er du allerede gratis medlem, så login nedenfor.

Logge Ind