Folkene bag karrienetværket Graduateland har tidligt haft en strategi om at kombinere eksponering med universitetspartnerskaber. Det har nemlig været afgørende at kunne tiltrække studerende og nyuddannede, som er netop det segment, Graduatelands kunder er interesserede i at kommunikere med. Partnerskaberne med universiteter i nu 10 forskellige lande kombineres med ambitionen om at være let tilgængelig online, så Graduateland har også en stort fokus på søgemaskineoptimering (SEO).

»Da de fleste jobsøgninger oftest starter hos brugeren med en Google-søgning, har vi bevidst arbejdet med SEO. Det har naturligvis også været interessant af den strategiske årsag, at det er super skalerbart, og at man som et startup i København kan lave global markedsføring. Det gælder om at være tilgængelig, der hvor brugerne er. I vores samarbejder med universiteter ligger vores portaler inde på de studerendes intranet, således at vi bliver eksponeret, hver eneste gang der skal hentes noter, tjekkes karakterer etc.,« fortæller Patrick Lund, CEO og co-founder.

Graduateland har i universitetssamarbejder oplevet den største succes, når universitetet fungerer som ambassadører og engagerer sig i Graduatelands jobportal. Eksempelvis er portalen på CBS en stor succes, da deres karrierecenter gør et stort stykke arbejde i at promovere portalen i deres karrierevejledning samt oplyse virksomheder om mulighederne. Herudover er Graduateland fysisk til stede ved arrangementer.

»Vi deltager i flere arrangementer sammen med universiteterne, eksempelvis når der er karrieredage og virksomhedspræsentationer. Igen og igen bliver vores målgruppe mindet om deres behov for at engagere sig i vores karrierenetværk.«


SEO OG SOCIALE MEDIER

»Hvad angår vores online aktiviteter, så er det helt klart vores arbejde med SEO, som har den største effekt,« fortæller Patrick. Han fortsætter: »Vi har fordoblet vores organiske trafik såvel som vores sign up-antal på et år. Det er til gengæld også noget, som vi har arbejdet med i flere år.«

Patrick pointerer også, at nøglen til eksponentiel vækst for mange virksomheder er at rangere højt på Google, hvilket i teorien er relativt simpelt. Udfordringen er bare, at det kræver en langsigtet strategi og indsats, hvor man i lang tid ikke oplever effekten af, hvad man foretager sig.

»Vi er naturligvis også til stede på forskellige sociale medier. Her er det en fundamentalt anderledes strategi, vi benytter os af, når man sammenligner med vores SEO-strategi. I modsætning til den aktive søgning, som foretages via Google, lægger sociale medier op til en mere passiv måde at eksplorere indhold på, da brugeren i højere grad bare scroller i et newsfeed og klikker sig videre på, hvad der nu er mest interessant.«

Det er blandt andet gennem de sociale medier, at Graduateland arbejder på at opbygge en vis anseelse inden for karrierer for studerende og nyuddannede. Dette gøres ved at producere artikler og meget indhold af høj kvalitet, som kommunikeres ud via særligt Facebook og LinkedIn. Et andet eksempel på brugen af sociale medier er Instagram, som de dog benytter til selv indirekte at rekruttere.

»Vi kom ret sent i gang med Instagram, og det har ikke virket oplagt for os, hvordan vi skulle benytte det medie til at ramme en jobsøgende målgruppe. Vi besluttede os for at lade den vise billeder fra dagligdagen hos Graduateland for derved at styrke vores eget employer brand i forbindelse med fremtidig rekruttering.«


TID OG PENGE. TID ER PENGE.

Patrick fortæller, at de hos Graduateland stort set ingen penge bruger på betalt markedsføring. Det har de prøvet af tidligere, men det var uden held.

»Det oplagte eksempel på noget, som på ingen måde havde en effekt, var, da vi forsøgte med en betalt annonce i en trykt landsdækkende avis, endda i en temasektion, som netop handlede om karriere. Det gav absolut ingen respons, hvilket dog ikke kom som en overraskelse. Det var næsten pengene værd blot at få det bekræftet.«

De ressourcer, der bliver lagt i øjeblikket, er al den tid, der bliver brugt på eksempelvis at have en lang række nøgletal, hvad angår værdien af et besøg fra en bruger eller en virksomhed. Patrick tvivler ikke på, at det er alle pengene værd at lægge timerne her.

»Jeg vil understrege, at det er super vigtigt, at man skelner mellem meget synlighed og den rette synlighed. I en tid med information overload er det totalt uinteressant bare at få meget eksponering. Det er kun eksponering over for de relevante målgrupper, som man skal koncentrere sig om.«

 

Denne artikel har været bragt i magasinet Iværksætteren #2 / februar 2016.