Facebook er verdens største sociale medie og en spændende platform at afsætte dine varer fra – hvis du kan finde ud af at bruge den rigtigt.

Den rigtige måde er ikke at booste dine indlæg.

Det er heller ikke at lave ’organisk Facebook’, hvor du forsøger at samle ”Likes” sammen i et tempo der er hurtigere end hvor hurtigt Facebook kan devaluere værdien af samme.

Hvis du vil sælge med Facebook i din webshop skal du betale. Pay to play. Men så er det til gengæld også effektivt.

Det vil jeg gerne vise et par eksempler på i dag:

Events

Du har mulighed for gratis at oprette begivenheder – events – på Facebook. Det er brugbart, hvis du arrangerer en fest for dine venner og også i forbindelse med markedsføringen af din webshop. Et godt eksempel på dette er hvordan Dennis Drejer gjorde i forbindelse med Black Friday for hans garnbutik Rito.

På Black Friday ventede mange af Dennis’ kunder på de gode tilbud. For at holde alle orienteret – både de, der venter og deres venner og bekendte! – oprettede Dennis en begivenhed alle kunne deltage i. Det valgte 1000+ personer at gøre. Rækkevidden er reelt en del større fordi at når en enkelt person ”Synes godt om” eller kommenterer et opslag til arrangementet bliver dette vist også for vedkommendes venner og bekendte.

Og det er faktisk gratis at oprette et event som en af de få undtagelser til at Facebook for arrangører ellers er Pay to Play!

Remarketing

En af mine yndlingsmetoder inden for online markedsføring er remarketing.

Her viser du alene annoncer på Facebook til de, der i forvejen har været inde på din side. Du sporer dem ved hjælp af en ”pixel” – et script, ligesom du kender det fra AdWords. Det fungerer fænomenalt.

Jeg har på leadsonline.dk en case med en uvildig økonomisk rådgiver, der køber leads til omkring 50 kroner per styk med remarketing. Det er en god pris med en livstidsværdi på mange tusinde kroner. De besøgende er endda kommet gratis ind på siden til at starte med fordi at den pågældende rådgiver har lagt et stort arbejde i hendes indhold og søgemaskineoptimering.

Dét er smart. Du kan selv komme i gang med remarketing ved hjælp af David Lorenzens gode guide her.