Mit navn er Jesper Damtoft og jeg driver Citona, et erfarent Adwords og SEO bureau i Århus, der hjælper alt fra nystartede firmaer til store brands med synlighed og vækst i Google. Er du iværksætter og går du med drømmen om at tilbyde ydelser på nettet eller måske starte en webshop? I så fald kommer du ikke uden om begrebet søgemaskineoptimering.

Du får her 4 råd og tips til, hvordan du kan bruge SEO optimering til at fremme dit websites synlighed i Google.

  1. Start med en søgeordsanalyse

Identificer hvilke søgeord dine brugere anvender i søgemaskinerne og ikke mindst intentionen bag disse søgeforespørgsler. Vi bruger søgemaskinerne til at finde svar og din opgave er derfor, at besvare de spørgsmål der har relevans. Der findes i dag flere søgeordsværktøjer så som Google Søgeordsplanlægning, der kan hjælpe dig med, at identificere de søgeord, som du skal fokusere på i din videre søgeordsoptimering.

  1. Skriv indhold som dine brugere vil dele

Når du ved hvilke søgeord du vil være synlig på, skal du i gang med at skrive og her skal du ikke blot skrive godt indhold. Skriv fantastisk indhold! Indhold kan være med til at etablere dig som en autoritet i din niche. Samtidig vil kunderne se at du er ekspert inden for din niche, så de ved at du kan levere varen! Udgiv kontinuerligt friskt og originalt indhold som dine brugere vil dele og giv dem en grund til at engagere sig med dit brand. Dette opbygger din troværdighed.

  1. Optimer dine sider til Google

Selvom det er essentielt at skrive til dine brugere, så må du ikke glemme, også at optimere dit indhold til søgemaskiner! I din søgeordsanalyse fandt du ud af, hvilke søgeord og emner der havde interesse for din målgruppe. Skriver du f.eks. om ”rådgivning” så brug gerne det primære søgeord i din meta title og description, heading (H1), ALT-tekst og naturligt i brødteksten. Glem heller ikke synonymer og semantisk relaterede søgeord.

  1. Opbyg din autoritet med linkbuilding

Google bruger links til at vurdere hvor populært dit site er. Der er mange veje til at bygge links (linkbuilding), herunder med gæsteindlæg, nichekataloger, lister, linkanalyser, newsjacking m.m. Udnyt gerne lavt hængende frugter men hav altid i mente, at links med kvalitet og relevans vægter højt og hold dig fra såkaldte ”bad neighborhoods”.

Hos vores SEO bureau kan du finde mere gratis information omkring ovenstående discipliner.