Crowdfunding er virkeligt et medie hvor ”learning by doing” kommer til sin retfærdighed. Man kan læse sig til rigtigt meget, men man forstår først det hele for alvor, når man selv sidder og arbejder med det. Igennem vores crowdfunding-kampagne med Acorn docken har vi lært meget og vi vil gerne dele nogle af disse erfaringer. Derfor har vi skrevet tre ting vi ville gøre anderledes hvis kampagnen skulle starte forfra.

1. Få mere ud af ens netværk
Der er ingen tvivl om, at ens netværk er guld værd, når man starter en Kickstarter kampagne. Det gælder om at inddrage dem tidligt i processen og ”aktivere” dem, markedsføringsmæssigt og muligvis finansielt. Få de ”sikre” backers i form af ens venner/familie osv. til at backe ens projekt ved launch og generelt så hurtigt så muligt, således kampagnen får traction. Udover at støtte kampagnen finansielt, så inddrag dit netværk som en del af markedsføringen for at sprede det gode budskab via deres sociale medier.

2. Markedsføring, markedsføring, markedsføring
Markedsføringen er det vigtigste element i hele kampagnen. Man skal forberede sig grundigt på hvordan man vil markedsføre sig både før og under selve kampagnen. Markedsføring er et ekstremt vigtigt element for at sætte fart på ens kampagne, da det sjældent udelukkende er nok med ens netværk. Afhængigt af ens produkt, er det essentielt at få bloggere, medier og andre meningsdannere om bord på din idé, før du launcher dit projekt. Ved vores Acorn kampagne havde vi vanskeligt ved at bryde igennem muren hos internationale bloggere og andre medier. Vi oplevede at den danske omtale ikke rigtig for alvor gav nogen reel effekt.

3. Udarbejd din kampagne side i god tid
Opbygningen af en lækker Kickstarter kampagne side er meget tidskrævende. Hvis det hele skal spille, er der er mange ting man skal være opmærksom på f.eks.:
Er overskriften fængende nok? Er produktet beskrevet godt nok? Rammer videoen målgruppen? Giver vores rewards mening?
Vores daværende Kickstarter side blev udarbejdet under lidt for stort pres. Vi havde en deadline vi skulle overholde, men når man arbejder med mange forskellige mennesker, er der mange ting som skal gå op i en højere enhed. Når man arbejder med mennesker bliver man typisk altid forsinket, uanset hvor godt man ellers havde planlagt forløbet. Derfor skal man udarbejde ens kampagneside i god tid således man har en buffer for forsinkelser, og man har mulighed for at inddrage forskellige interessenter.