I iværksætterkredse er der mange diskussioner om, om man overhovedet behøver at lave en forretningsplan. Bare spring ud i det, afprøv dit produkt eller koncept og så kommer virksomheden hen ad vejen, er rationalet for den tankegang. Jeg er enig så langt, at så længe man som iværksætter ikke helt har klarlagt, hvad man ønsker at sælge og heller ikke har ret meget viden eller erfaring, om det man påtænker at sælge, så er prototyper, test evalueringer og nye prototyper og test en meget givtig arbejdsmåde. Så snart der begynder at materealisere sig et nogenlunde billede af den service eller det produkt, man som iværksætter kunne tænke sig at sælge til sine kunder, så synes jeg, det er tid til at udarbejde en forretningsplan. Spørgeguide En forretningsplan bør fungere som en spørgeguide. Den skal stille en masse relevante spørgsmål, som man så kan vurdere og efterfølgende beslutte om man ønsker at finde gode svar på spørgsmålene. Afhængig af virksomhedens kompleksitet kan man vælge forretningsplanen eller en mini-forretningsplan. Skabelonen til en mini-forretningsplanen stiller de 7 vigtigste forretningsmæssige spørgsmål, man bør kunne finde svar på. Skabelonen til den udvidede forretningsplan har langt flere spørgsmål og velegnet til at komme rundt om hele virksomheden. Held og lykke med at udarbejde din egen forretningsplan.


Opret et gratis medlemsskab herunder for at få fuld adgang til alle vores artikler, den nyeste digitale udgave af vores medlemsmagasin Iværksætteren, og støt samtidigt op om dansk iværksætteri.

Er du allerede gratis medlem, så login nedenfor.

Logge Ind