For langt de fleste er det en rigtig god ide at benytte affiliate marketing som en del af deres online markedsføring. Alligevel er der mange webshops, som slet ikke benytter affiliate marketing som en del af deres strategi.

Hvad er affiliate marketing helt nøjagtigt?
Helt kort, så får man som virksomhedsejer hjælp af en række partnersider – hjemmesider som sender potentielle kunder i retning af din hjemmeside/shop. Til gengæld betaler man affiliate partneren ud fra et fast defineret regelsæt, det kan være betaling pr. klik, men det er typisk en fast procentsats per salg. Et eksempel på en side kunne være Ecigaretguiden.dk, hvor forskellige forhandlere betaler for at være repræsenteret på siden. Det skal siges at der findes sider i alle mulige varianter, og det er ikke kun prissammenligningssider, men også niche relaterede sider og personlige blogs.

Lige meget om du er nystartet eller ej, så er affiliate marketing noget der bør være en integreret del af ens strategi, da man kun skal betale hver gang man sælger noget og selv får profit.
Selvom man ikke sælger noget, så kan affiliates hjælpe med at brande din virksomhed, og være med til at promovere din forretning frem for konkurrenterne, uden at du skal have en krone op af lommen, og er blandt de billigste former for markedsføring.

Du skal gøre din forretning et attraktivt sted at være partner
Jeg arbejder selv som affiliate, og har selvfølgelig også præferencer når der skal vælges virksomheder der skal promoveres. Det største formål med mine sider er at tjene penge, og derfor ønsker jeg også at sende trafikken afsted til dem, som kan give mig den største fortjeneste. Derfor spiller procentsatsen hos forhandleren en rolle. Alligevel er det ikke altid den der giver de højeste procenter som får trafikken, da webshoppens konvertering er meget essentiel. En shop der giver 6 % kommission og har en konvertering på 8%, er mere attraktiv end en shop der giver 8% kommission og har en konvertering på 4%.

Husk at tage din affiliate partnere seriøst, og har de spørgsmål så giv dem et grundigt svar. Mange er f.eks. bange for at fortælle hvilke produkter der sælger, men man skal tænke på at I har et fælles mål, nemlig at få den størst mulige omsætning. Hvis du behandler dine affiliates ordentligt, så kan du sikre dig nogle partnere, som virkelig kan være med til at vækste din forretning og er loyale over lang tid.