Start-up virksomheden Autobutler bliver ved med at vinde nye markeder. Med kun fire år på bagen har iværksættervirksomheden nu for alvor fået fart på uden for Danmark og er blevet den hurtigst voksende tyske værkstedsportal. Autobutler etablerede sig i Tyskland for et år siden fordi to potentielle eksterne samarbejdspartnere gav et tilsagn om at bakke op om konceptet. Den ene af de to stiftere af virksomheden, Christian Legêne, tog dernæst til Berlin, hvorfra han har hjulpet med at finde lokale medarbejdere og skabe flere samarbejdsaftaler.

Krigen om markedet for digitale værkstedskunder er benhårdt på Europas største bilmarked Tyskland, hvor der ud over den danske start-up virksomhed er en række lokale aktører. Alligevel er det lykkedes værkstedsportalen at få de største værkstedskæder med på portalen. Det har, alene i de sidste tre måneder, givet 1500 nye værksteder som byder på opgaver fra tyske bilkunder.

Tyskland overhaler Danmark i 2015
Værkstedsbranchen i Europa har lange og konservative traditioner, men med Autobutlers udbredelse i Europa, tyder det på at branchen i disse år for alvor begynder at blive mere digital og benytte sig af de nye muligheder for at nå bilejerne.

Der er i dag 20 tyske medarbejdere hos Autobutler som hjælper med at håndtere de mange kunder og værksteder. De sidste fire måneder har der alene været over 20.000 forespørgsler fra bilejerne og forventningen er at Tyskland bliver den største del af Autobutlers forretning og overhaler Danmark i 2015 med over 100.000 konkrete forespørgsler på værkstedsopgaver.

“Det tyske marked er anderledes end Danmark, fordi bilerne dels er nyere, dels er bilejerne parate til at køre længere for at få et godt kvalitetsværksted. Og så er markedet Europas største, hvilket giver en masse muligheder for en vækstvirksomhed som vores. Samtidig har aktørerne forsømt de nye digitale medier – hvilket har åbnet en dør for Autobutler. Det viser at den danske tilgang med åbne priser, brugerbedømmelser og høje kvalitetskrav til værksteder kan har vist sig at blive en eksportsucces”, siger stifter og adm. dir. Christian Legêne.

Hans råd til andre iværksættere der vil til udlandet er at alliere sig med en samarbejdspartner og så ellers gå all-in og tilbringe sin tid på det marked, man gerne vil erobre.