Del 2 af 6
Direktør for Lasertryk, Anders Grønborg, har hen over jul og nytår skrevet seks spændende indlæg til Crowdnews, hvor han fortæller om sit liv som iværksætter. Læs andet indlæg her:

Hvad er dit bedste råd til potentielle iværksættere?
Her vil jeg lige lægge hårdt ud med at citere mig selv: “Intet har dræbt flere ideer og projekter i erhvervslivet end den evindelige frygt for at blive kopieret. Du skal ikke frygte at blive kopieret, du skal frygte aldrig at komme i gang”. Og det mener jeg virkelig. Se så at komme i gang! Gå gerne i luften med et halvfærdigt produkt, og tilpas løbende. Husk, at det ikke er unormalt, at der går tre år, før der er overskud i biksen, og ofte ender du jo med et produkt eller en ydelse, som er helt anderledes end hvad du startede ud med. Jeg tør slet ikke tænke på, hvor mange gode idéer, som er blevet “tænkt ihjel”.

Der er milevid forskel på at have en idé og det at søsætte en idé. Implementering er alt. Vi får alle mindst fem gode idéer hver dag. Af samme grund, skal du ikke være bange for at fortælle om din idé til Gud og hver mand. Spørg hvad folk synes, få input og tilpas. Specielt i USA synes jeg, at de gode til at pitche deres idéer og få feedback fra folk omkring dem. Serieiværksætteren Jonathan Løw fra Listen Louder udtrykker det meget godt med dette citat: ”Husk, at det største problem inden for innovation ikke er, at andre risikerer at stjæle dine idéer, men at du kommer i en situation, hvor ingen andre har lyst til at stjæle jeres idéer”.

Hvordan synes du nye iværksættere skal markedsføre sig?
Det er naturligvis brancheafhængigt, men jeg har oplevet iværksættere, som tænkte, at hvis jeg blot melder mig ind i den lokale erhvervsklub, så skal salget nok komme automatisk, for mit produkt fejler jo ikke noget. Hvis det er den vej du vil gå (..!), så meld dig ind i fem erhvervs-foreninger på samme tid, fx også dem fra nabobyerne. Læg ikke alle æggene i én kurv og tag udgangspunkt i, at tingene ikke går som planlagt. Det er super effektivt at have denne pessimistiske tilgang til markedsføringen. At det så kan være socialt og mentalt belastende med sådan en tilgang til tingene, er en anden snak. Jeg har fx lige været inde over en restaurantåbning, hvor den samlede markedsførings-strategi var at indrykke en annonce i lokalavisen. Goddaw do, det skal være meget vildere! Giv den gas med streetpromo, aktiver dine medarbejdere og lav en masse støj på sociale medier.

Det ligger dybt i vores firmas DNA at have fuld knald på markedsføringen og det har helt sikkert været medvirkende til vores succes. Vi startede jo med at afholde gymnasiefester på diskoteker og vi lærte hurtigt, at festen med flest gæster, nærmest altid var den fest, som var markedsført bedst. I teorien, var det nok at opsætte en enkelt plakat på opslagstavlen i fælles-arealet på gymnasiet, men vi gav den selvfølgelig maks gas med plakater i alle klasser, på toiletter og vi stod troligt foran skolen kl. 07:50 i dagene op til festen og sørgede for, at alle elever fik en flyer i hånden, når de mødte. Denne lidt overdrevne tilgang til markedsføringen, har fulgt os lige siden.

 

Anders Grønborg og Esben Mols Kabell er mændene bag en af landets største vækstsucceser, nemlig trykkeriet LaserTryk.dk. Virksomheden har i dag 200 medarbejdere, omsætningen har rundet en kvart mia. og tryksagerne afsættes på fem markeder under ti forskellige brands.

 

Pst. Har du læst de andre indlæg af Anders Grønborg?

Del 1: Start med en partner: http://www.crowdnews.dk/?p=834

Del 2: Gode råd: http://www.crowdnews.dk/?p=835

Del 3: Økonomisk Frihed: http://www.crowdnews.dk/?p=836

Del 4: Om at satse: http://www.crowdnews.dk/?p=837

Del 5: Succes I: http://www.crowdnews.dk/?p=838

Del 6: Succes II: http://www.crowdnews.dk/?p=839