Millioner af historier bliver hver dag fortalt, genfortalt, delt og kommenteret på tværs af de sociale medier. Fortællinger er universale og går på tværs af alder, køn og nationalitet – ofte er det historierne, der samler os. Derfor er storytelling et potentielt magtfuldt redskab i din marketingsstrategi.

Men hvordan får du folk til at dele netop din historie?

Her kan du læse lidt om de første spadestik til at skabe din virksomheds fortælling.

Hvad er min historie?
Vi har alle en historie. Din historie fortæller, hvad der ledte dig til der, hvor du er i dag. Hvordan fik du ideen til din virksomhed, hvilke udfordringer er du stødt på, og hvordan overvandt du dem? Selv før du startede din virksomhed, havde du altså en historie. På den måde er din historie defineret af din virksomhed og skal dermed også fortælle dine kunder, hvem du er.

Vær ærlig
Fortæl den sande historie om din virksomhed. Negative historier får meget hurtigt vinger på de virale medier, derfor er det vigtigt, at du husker at fortælle sandheden. Agerer dit firma anderledes end det, din historie fortæller, vil dit publikum blive forvirret og føle sig vildledt. Det er derfor værd at huske på, at din historie skal være forankret i din DNA og definere din virksomhedskultur.

Vi husker det, vi oplever – ikke det vi får fortalt
Kundernes oplevelser er det, der bliver til fortællingen om din virksomhed – du kan påvirke deres oplevelse.
Lad dine kunder opleve din historie. Hvis din historie ikke matcher den oplevelse, folk har, når de møder dig, din virksomhed eller dit produkt, vil det gå op for dem, at din fortælling ikke er ægte. Udfordringen er at oversætte din fortælling til en oplevelse. Her kan det være en fordel at kortlægge din kundes oplevelse. Gennemgå hvert enkelt stadie i kundens møde med dig. Lav et storyboard, der kortlægger alt fra første møde, til selve interaktionen og den afsluttende proces.

Ved at lave et storyboard kan du beskrive og forudse de handlinger, der gør, at din kunde får netop den oplevelse, som stemmer overens med dig og din fortælling. Hvad er det for en følelse, din kunde skal have? Ligeledes kan du kortlægge alle de ting, der kan være med til at gøre deres oplevelse negativ. Sørg derefter for at vende de negative oplevelser til positive.

Jeg håber, fifsene kan bruges. Du kan også se nogle eksempler, samt læse den fulde artikel her.