Det er under ingen omstændigheder nemt at starte en webshop fra bunden, hvilket mange ellers tror. Det handler ikke blot om at finde leverandører, et par klik på internettet, og så er webshoppen kørende. Nej, det er først, når webshoppen er online, at det hårde arbejde starter. Det er nemlig her, du skal forholde dig til, hvordan du vil få kunder i butikken – Google AdWords, de sociale medier, søgemaskineoptimering og derunder linkbuilding.

Dette måtte vi sande hos www.delicacy.dk. Vi er et søskendepar, som begge har erfaring med at drive webshop, så vi vidste godt, at opstarten ikke ville blive nem. Det er den første webshop, vi begge selv har bygget op fra bunden, og det der har overrasket os mest er, hvor hårdt arbejde, det kræver at markedsføre sin virksomhed online, når man er en lille nystartet webshop.

Du skal ikke tro, at når din webshop er online, så kommer salget bare af sig selv. Du skal forholde dig til mange ting som Google AdWords, din strategi for de sociale medier, søgemaskineoptimering og linkbuilding, og sidstnævnte tager tid. Hvis du ikke allerede har stiftet bekendtskab med disse forskellige markedsføringsbegreber, så ligger der et stort stykke arbejde foran dig, medmindre du betaler dig fra det.

Dette indlæg skal ikke skræmme folk fra at starte egen webshop – tværtimod, så skal det være med til at forberede kommende webshopejere på, at salget ikke kommer af sig selv. Selvfølgelig ved de fleste, at det ikke bare kommer af sig selv, men jeg tror, der er mange, der ikke ved, hvor stort et arbejde, der ligger i at markedsføre sin webshop – dette er hvert fald min opfattelse, hvis man læser med på diverse debatforums for iværksættere.

Vi håber, at dette indlæg giver et billede af, hvad det vil sige at starte en webshop, og hvilke online markedsføringsaktiviteter, du som uerfaren webshopejer skal læse op på.

Besøg os på: www.delicacy.dk