Vi står midt i en digital revolution. Den massive udbredelse af smartphones og tablets kombineret med udviklingen inden for områder som cloud computing, Big Data og indlejret it ændrer i disse år forbrugernes adfærd og efterspørgsel. Den digitale økonomi er med andre ord et område med stort potentiale. Det giver nye markedsmuligheder for digitale virksomheder, som er på forkant med den teknologiske udvikling, og som forstår at anvende teknologien til at skabe nye erhvervseventyr. Fra USA kender vi de helt store digitale virksomheder som Amazon, Apple, Facebook og Google. I Danmark er det digitale område også i rivende udvikling. Men hvem er de digitale virksomheder, hvad har de til fælles, og hvordan er de forskellige? CBS-professorerne Kim Normann Andersen og Jan Damsgaard har udviklet en analysemodel til at segmentere de digitale virksomheder. De inddeler de digitale virksomheder i syv arketyper. Oxford Research har i en efterfølgende rapport brugt de digitale arketyper til at give en bredere forståelse af barrierer og udviklingspotentialer for digitale virksomheder i Danmark. ARKETYPE 1 – Den digitale købmand Den digitale købmand er typisk en etableret virksomhed med fysiske butikker, der supplerer med onlinesalg. Det kan være virksomheder som DSB, Matas og Elgiganten. Der er mange penge


Opret et gratis medlemsskab herunder for at få fuld adgang til alle vores artikler, den nyeste digitale udgave af vores medlemsmagasin Iværksætteren, og støt samtidigt op om dansk iværksætteri.

Er du allerede gratis medlem, så login nedenfor.

Logge Ind

   
Ny Bruger Registrering
*Obligatorisk felt