VIA er en 3 i 1 lampe, hvor man kan skifte udseende og lysretning, som man ønsker. V: giver lys op af I: lyser op og ned af og A: lyser ned af. Det er så nemt VIA!

Projektet udspringer af analyser af, hvilke typer lamper, der har været populære igennem historien, og her er det de tre grundformer V, I og A lampen omslutter. Endvidere var det vigtigt at lave en lampe, der ikke blænder, lige gyldigt hvilken lyskilde, man benytter. I VIA kan man benytte alt fra gamle glødepærer, sparepærer til nye LED pærer, og ligegyldigt hvilken en, man benytter, så får man et behageligt lys. At lampen kan skilles ad er også et stort plus, da aluminiumsbladene derved nemt kan aftørres, noget der på mange lamper er svært. Udtrykket er moderne og samtidig klassisk, designet læner sig mere op af historien end det moderne lige nu, hvilket vil gøre lampen aktuel mange år frem. Lyset reflekteres også horisontalt igennem de forskudte lameller, og giver et behageligt diffust lys.

De tre former fokuserer hovedsageligt lyset V: op, I: op og ned, A: ned, så man får ikke bare tre former, men tre lysindstillinger. Vi lever i en omskiftelig tid, og de produkter, vi omgiver os med, skal kunne tilpasse sig vores behov, om det så er at opfylde en lysfunktion i hjemmet eller for at følge tidens formmæssige trends, VIA kan netop dette.

Som mindre virksomhed og designer er det en genial måde at få “proof of concept” inden man sætter gang i produktionen! Vi lægger hele projektet på bordet, så kommende forbrugere kan se det an, kommentere på det og støtte op. Det er for os rigtig spændende at få input udefra og at kunne bringe et produkt til verden – ikke kun ved brug af kapital, men med slutbrugeren på vores side.

Det er et spændende forløb, da vi skal have fat i forbrugere, der er vandt til at få færdigtyggede designs serveret fra store brands og medierne. I dette tilfælde skal man ind og støtte et projekt, der ikke er “godkendt” af medier og bakket op af et brand endnu. Så det er en ny formidling, vi skal igennem for at få vores kommende forbrugere i dialog, men vi er overbevist om, at det kan lade sig gøre, og ligeledes sikre på at dette bliver en udbredt måde at lancere produkter på.

Se kampagnen her.