Hvad er subscription e-commerce? Udover at være et sexet lånt ord fra engelsk er det også en betegnelse for en speciel type forretningsmodel for net butikker.

Subscription e-commerce betyder i alt sin enkelthed abonnementsbaseret nethandel, hvor net butikker sælger services eller fysiske goder på abonnement. Abonnementsbaserede virksomheder er der som sådan ikke noget nyt i, det der er nyt er anvendelsen af denne forretningsmodel, som ses spredt ud over mere almene, fysiske produkter med internettet som salgskanal. Samtidig med at forbrugerne får flere penge mellem hænderne, bliver prioritet vigtigere i forbindelse med, hvad der skaber værdi for dem. Her kommer abonnementsmodellen til sin ret, denne type køb giver forbrugeren mulighed for, ikke at skulle tænke over hverdagens tidsrøvere såsom indkøb af basis forbrugsgoder såsom undertøj, skrabere osv.

USA er kilden til abonnementsløsninger
Som så mange andre trends stammer abonnementsbaseret salg af hverdagsting også fra USA.
Fænomenet er dog ikke nyt i USA, allerede i 1999 begyndte de første webshops med abonnementsløsninger at blive stiftet. Subscription e-commerce er en forretningsmodel, mange investorer i USA mener er interessant. Dette præger også de tunge kapitalindskud, der har været i mange af de i dag store abonnementsbaserede startups fra USA.

Abonnementsmodellen kan tilpasses stort set alle produkter/services, men når man snakker fysiske produkter, er de mest populære kategorier i USA: mode, skønhedsprodukter, økologiske varer, og børneting – disse kategorier vil højst sandsynligt også dominere i Europa.
I 2010 udtalte iværksætteren bag manpakcs.com, der benytter sig af subscription e-commerce:
”… Eventually, I expect to pay a single monthly fee to have everything I want delivered to my door.”

Det ser umiddelbart ud til, at dette kunne være fremtidsbilledet i den vestlige verden inden for en relativ kort årrække.

Nye tider med abonnementer
Ligesom at vi har nogle forestillinger omkring, hvad der forhandles på abonnement, har mange også forudindtaget associationer omkring abonnementer og hvad et abonnement kan tilbyde. Alle husker tiden, hvor man som forbruger var bundet 6 måneder hos både sit mobilselskab og i fitnesscentret. Lovgivningen har undervejs hjulpet forbrugeren mht. bindingsperioder og andet bondefangeri omkring abonnementer. Mange abonnementsbaserede forretninger her i DK har ingen binding, udover hvad der er rimelig iht. at virksomheden kan nå at annullere en forsendelse og ingen skjulte gebyrer. De nye virksomheder prøver at imødekomme forbrugernes krav og forsøger at gøre deres services gennemsigtige, dette er noget både store (årstiderne.dk) og små (easy-underwear.dk) kæmper med at få igennem til forbrugerne.

Du kan læse mere om easy-underwear her.