”Vores app er en ny salgskanal, og man kan faktisk sige, at vi sælger salg,” begynder Henrik Holst, som er CSO og partner i QBuy. ”Når du som forbruger ser et produkt i avisen eller i et magasin, som du gerne vil købe, så skal du først hen til en fysisk butik eller åbne din computer. Der er mange chancer for, at du bliver forstyrret eller simpelthen glemmer det. Kommer du ind på hjemmesiden, skal du finde frem til produktet, og du skal igennem mange trin, før du kan købe produktet. Desuden skal du hver gang opgive dine kreditkortoplysninger,” siger Henrik Holst og forklarer, hvordan QBuys app gør hele processen nemmere. ”Tanken er, at når du bladrer i et magasin og ser en annonce for et produkt, du gerne vil købe, så skanner du en QBuy-kode i annoncen med din smartphone og kommer direkte ind på en webshop, hvor du med et enkelt klik kan købe produktet,” forklarer Henrik Holst og lader forstå, at QR-koder i regi af QBuy bliver til QBuy-koder. Første gang man bruger app’en, som er gratis, skal man indtaste sine kreditkortoplysninger sammen med en PIN-kode, og desuden angiver man den adresse, som varen skal leveres til. Når man handler fremover, er oplysningerne gemt, så man blot skal skanne QBuy-koden og taste sin PIN-kode for at foretage et køb, og man får en kvittering på mobilen med det samme – det tager under syv sekunder. QR-koder skal skabe værdi QBuys kunder i detailhandlen kan selv genere QBuy-koder og sende dem til tryk eller hvad der giver mening for dem. Og det er her, det bliver rigtig smart for virksomhederne. I QBuy’s instruktionsvideo ser man, hvordan man skanner en QBuy-kode i en annonce i et magasin. Men koderne kan i princippet placeres et hvilket som helst sted, det giver mening i forhold virksomhedernes afsætning af produkter. ”Koderne kan placeres i annoncer, i butiksvinduer eller på merchandise, og i mange tilfælde er det oplagt, at QBuy-koden kommer helt ud på produktet. Forestil dig, at du sidder til et middagsselskab og får en dejlig vin, som du gerne vil købe. Hvis der sidder en QBuy-kode på etiketten, kan du købe seks flasker med det samme i stedet for at vente til dagen efter, hvor du sikkert har glemt hvad vinen hedder, og hvor du kan købe den,” siger Henrik Holst. Han nævner et andet eksempel Red Barnet, som QBuy samarbejder med om at lave QBuy-koder på raslebøsserne, så man kommer ud over problemet med, at folk ikke har kontanter liggende, når der bankes på døren. ”Folk, der har børn, kan sikkert også genkende følelsen af at stå i en legetøjsbutik tæt op mod jul for at købe gaver til ungerne. Det er et helvede. Hvis der var en kode ved hvert produkt i legetøjskataloget, hvor man kunne bestille og få leveret det, man skulle bruge, ville man slippe for det ræs. Og børnene krydser jo alligevel deres ønsker af i kataloget, siger Henrik Holst. Han mener, at værdien af koderne ligger i, at de leder folk direkte ind i en shop, så de kan købe og få leveret produktet med få klik. ”Generelt er QR-koder blevet brugt helt forkert i alt for lang tid. Alt for mange virksomheder smider en QR-kode i en annonce uden i øvrigt at forklare, hvorfor den er der. Man skuffer forbrugere og taler ned til dem, fordi de, når de skanner koden, blot kommer ind på en hjemmeside, som ikke er tilpasset den mobile platform. Det er værdiløst. Med QBuy-koderne skaber vi værdi for både forbrugere og virksomheder, fordi mange arbejdsgange og meget logistik er fjernet fra købet. Idéen er, at QBuy giver forbrugeren mulighed for at shoppe når som helst og hvor som helst,” siger han. Til alle virksomheder og produkter Hvilke virksomheder kan så have gavn af en QBuy-salgskanal? Ifølge Henrik Holst er der stort set ingen grænser. ”Vores kunder kan være næsten alle slags virksomheder med alle former for produkter. Selvfølgelig kan man mene, at en Bentley ikke ligefrem er noget, man køber fra sin mobiltelefon, fordi det kræver lidt større overvejelser. Men ellers ser jeg faktisk ikke nogen begrænsninger, og produktet er oplagt både til i BtC- og BtB-segmentet,” siger Henrik Holst. Han fortæller, at QBuy har kunder, der sælger alt fra fra daligvarer til fodboldmerchandise. ”Vi går efter de større kæder, og vi er i dialog med flere, men der er nogle barrierer. Jeg tror, at mange butikskæder undervurderer, hvor stor effekt det kan have. Der er for eksempel rigtig mange folk, som ikke gider hive ungerne gennem en dagligvarebutik i ulvetimen. De foretrækker, at de kan bestille varer på mobilen, så varerne står uden for døren, når de kommer hjem. Mange butikker synes, det er vigtigt at få folk ind i butikken, fordi de tænker i mersalg, men det tror jeg ikke er relevant i hverdagen,” siger Henrik Holst og giver et eksempel: ”Hos DagligBrugsen i Glejbjerg tænker man ud af boksen. Kort fortalt er det en forretning, som ligger ude på en mark i Vestjylland. Ejeren har set, at alle dagligvarerbutikker rundt om ham må dreje nøglen om, så han gør en indsats for ikke at ende i samme situation. Han har fået lavet køleskabsmagneter med en QBuy-kode påtrykt og har sendt magneterne rundt til alle hustande i fem kilometers omkreds fra butikken. Ved at skanne koden på køleskabsmagneten kan folk let bestille varer, som bliver leveret af frivillige pensionister fra lokalområdet. Butikken imødekommer derved kunder, som er ældre og ikke selv kan komme og handle, men også i høj grad dem, der er presset på tid og er tilbøjelige til at handle i en større by, hvor de måske arbejder,” fortæller han. Tænk i nye salgskanaler Netop evnen til at tænke ud af boksen bliver i følge Henrik Holst mere og mere afgørende for afsætning af produkter – også for mindre virksomheder. ”Det bliver stadig mere udbredt, at folk køber deres jakkesæt på nettet på vej ud fra prøverummet. Det er vanskeligt for de små forretninger, at så meget


Opret et gratis medlemsskab herunder for at få fuld adgang til alle vores artikler, den nyeste digitale udgave af vores medlemsmagasin Iværksætteren, og støt samtidigt op om dansk iværksætteri.

Er du allerede gratis medlem, så login nedenfor.

Logge Ind