Vækst Nu Små og mellemstore virksomheder skal være langt bedre på internettet: mange flere skal lære at sælge deres varer og tjenester online og opdatere deres hjemmesider med nye varer og informationer. Ellers går Danmark glip af et tocifret milliardbeløb i omsætning, som de web-elskende og mobil-researchende forbrugere er parate til at købe for. 77% af danskere mellem 16 og 74 handler på nettet – og kurven stiger stejlt. I forvejen er vi langt over det europæiske gennemsnit på 37%. Men har kunderne svært ved at finde og købe de ønskede varer, er de hurtigt videre til konkurrenten.   Kunderne klikker væk fra Danmark At en hjemmeside genererer vækst, dokumenteres af en dugfrisk undersøgelse fra Håndværksrådet. Her svarer 56%, at de har fået flere kunder via hjemmesiden, mens 36% har opnået et større salg. Alligevel svarer kun 5% af de adspurgte, at de har en online webshop, ca. en fjerdedel, at de har onlinebooking, og kun hver femte virksomhed, at de har besluttet at investere i online-aktiviteter i det kommende år. ”De små og mellemstore virksomheder ved godt, at computeren er opfundet, og at de er nødt til at være til stede på nettet med en hjemmeside, siger Frank Korsholm fra Håndværksrådet. “Men desværre forsømmer mange af dem at vedligeholde deres hjemmeside, og dermed misser de også mulighederne for at skaffe endnu flere kunder og endnu større indtjening. De, der har taget skridtet til at investere i tide og været på forkant med udviklingen, er også dem, som kommer til at overleve på sigt.”   Vækst uden grænser Undersøgelsen er gennemført i forbindelse med et landsdækkende it-vækst initiativ, “Succes Online”, der i dag skydes i gang af handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr ved et pressemøde i den 177 år gamle thesalon, Perchs, i København. Bag den romantiske facade og duften af Ceylon, gemmer sig en toptunet online virksomhed, der siden 1998 har solgt deres te til kunder over hele verden endda i theens hjemlande Kina og Japan! Handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr udtaler: ”Der er et stort potentiale for danske virksomheder i at udvide deres forretninger via e-handel. Det giver adgang til flere kunder – og ikke kun danske kunder, men til et voksende internationalt marked på nettet. Det bidrager til vækst i virksomheden og beskæftigelse i Danmark.” Peter Friis, Direktør for Google i Danmark tilføjer: “Enhver virksomhed – ligegyldigt hvor lille og nichepræget den er – kan være global fra dag et. Internettet kender ingen landegrænser, og derfor er det kritisk, at de danske SMV’er i den grad halter efter. De driver danske forbrugere i armene på udenlandske virksomheder og hægter Danmark af vækstkurven.” Derfor sætter Succes Online ind med konkret og gratis træning i at få sin forretning til at gro ved hjælp af internettet. Ambitionen er at træne titusind SMV’er i online forretning – effektive hjemmesider, e-handel, e-booking, mobiloptimering med videre – og dermed skabe rammerne for vækst.   Bred alliance Bag Succes Online står bla. Erhvervsstyrelsen, IT-Branchen , FDIH , Håndværksrådet, IBIZ-center, Google og Deloitte. Initiativet er centreret omkring hjemmesidendinvirksomhedonline.dk, hvor små og mellemstore virksomheder f.eks. kan lære om, hvordan de helt konkret øger deres salg via nettet, hvordan de bliver synlige både i Danmark og globalt, hvordan de drager fordel af den fremstormende mobile platform eller sociale medier. Hjemmesiden bliver desuden den samlede indgang til alle lokale aktiviteter, seminarer og online videoworkshops.   Fakta: Danmarks internetøkonomi En rapport lavet af Boston Consulting Group for Google (2010) viser, at internettet bidrager til den danske samfundsøkonomi med ca. 95 mia. kr. hvert år, hvilket svarer til 5,8 pct. af dansk BNP. Det er mere, end hvad traditionelle sektorer som transport og byggeri bidrager med. Hvis danske virksomheder lærer at udnytte vækstpotentialet i onlinesalg, marketing og kundeservice i ders forretning anslår rapporten, at den danske internetøkonomi i 2015 vil kunne runde 150 mia. kr, eller 7.3 pct i 2015 I 2011 handlede 3 millioner danskere online for i alt 46 mia. kr. Vi brugte i gennemsnit 13.000 kr på online handel årligt. (FDIH 2011) Ifølge Danmarks Statistik har 65 % af den danske befolkning mellem 15-89 handlet online – til forskel fra det europæiske gennemsnit på 37% er danske forbrugere altså markant fremme i skoene. Syv ud af ti smartphone-ejere siger, at de har undersøgt et produkt eller en tjeneste fra deres mobil.     Denne artikel blev bragt i magasinet IVÆRKSÆTTEREN nr. 72. Magasinet  udkommer 8 gange årligt, og et abonnement koster 399 om året + moms. Du kan lige nu tegne abonnement, hvor du modtager de to første magasiner for kun 50 kr. Abonner ved at klikke her    


Opret et gratis medlemsskab herunder for at få fuld adgang til alle vores artikler, den nyeste digitale udgave af vores medlemsmagasin Iværksætteren, og støt samtidigt op om dansk iværksætteri.

Er du allerede gratis medlem, så login nedenfor.

Logge Ind