”På Ryslinge Innovationshøjskole træder man ind i et miljø, som emmer af innovation, nytænkning, projekter, iværksætteri og gå-på-mod. Højskoler har altid været fantastiske steder, hvor man udviklede sit mod på livet og fik gode venner. Det gør vi stadig. Nu med den ekstra dimension, at vi ikke kun vil sætte gang i de enkelte elever, men også i samfundet. Det er skolens mission. Vi vil fremme mere iværksætteri og nye måder at tænke på, ” siger Tyge Mortensen, der er forstander på Ryslinge Innovationshøjskole.

Innovation og iværksætteri

”Innovation er evnen til at se nye muligheder, evnen til at tænke og få nye ideer og evnen til at have et kreativt mindset. På denne måde kan man hele tiden se, hvad man kan gøre bedre i sit projekt eller i sin virksomhed. Iværksætteri er evnen til at starte projekter, nye virksomheder og realisere sine drømme. På denne måde kombinerer Ryslinge Innovationshøjskole iværksætteri og innovation med højskole, ” fortæller Tyge Mortensen.

Open Innovation

”I undervisningen arbejder vi med begrebet Open Innovation, som bygger på, at man skal være åben for virksomheder og dele sin viden og sine ideer for at kunne skabe det bedst mulige resultat. Det kræver, at man arbejder med netværkstænkning i virksomheden. Vi er en åben højskole, hvilket vil sige, at vi netværker internt og udnytter hinandens ressourcer. Men vi arbejder også eksternt, hvor vi er ude i virksomheder og løser innovationsopgaver. Ved at arbejde med reelle virksomheder og virkelige cases får eleverne et klart billede af, hvordan det foregår ude i den virkelige verden,” siger Tyge Mortensen.

”Vi holder jævnligt netværksmøder for iværksættere, for på denne måde åbner vi op og inviterer iværksættere ind. Vi åbner også undervisningen op, så man kan komme på kurser i, hvordan man blogger, pitcher, laver salgsvideoer og blandt andet bruger sin ipad til at arbejde på nye måder. Derudover har vi iværksættere udefra til at føre nogle moduler på undervisningen,” fortsætter han.

Eksamener dræber kreativiteten

Til forskel fra andre uddannelsesinstitutioner er man på et højskoleophold ikke plaget af eksamener. Tyge Mortensen mener, at hvis man skal træne sin kreativitetsevne, skal man fordybe man sig i noget, man interesserer sig for. Det gælder om at være i nuet og lade sig opsluge af sit projekt og ikke tænke på fremtiden. At tænke kreativt er en evne, der kan trænes og forbedres. Det drejer sig om måden, vi tænker på og om vores følelse af tryghed til at turde. Eksamener gør, at man fokuserer på noget i fremtiden og ikke er nærværende, men i stedet frygter for en eksamen, mener Tyge Mortensen.

”Det er fuldstændig irrelevant at gå til eksamen i iværksætteri. Vi skaber et rum for eleverne på højskolen, hvor man får lov til at skabe vilde og innovative tanker. På denne måde investerer de i deres egen kreativitet,” siger Tyge Mortensen.

Kreativiteten som springbræt for nye ideer

”Vi har lige genoptaget et meget gammelt højskolefag kaldet ”Levelæren”. Faget stammer fra Danmarks første kreativitetsforsker Ludvig Feilberg, som for 100 år siden udviklede en teori om, hvordan man får mulighedsforøgende tanker. Denne mand var en pioner inden for kreativitetstænkning, mindfulness og flow-teorier, som træner hjernen i at åbne op for kreativiteten og dermed iværksætteriet. For at få et kreativt mindset arbejder vi derfor med at træne elevernes koncentrationsevne gennem blandt andet mindfulness og yoga,” siger Tyge Mortensen.

Tyge var selv iværksætter, før han blev forstander på Ryslinge Innovationshøjskole. Hans virksomhed hed kreativproces.dk, hvor han hjalp virksomheder og organisationer med at tænke nye tanker, facilitere processer og udvikle ledelsessystemer.

”Det udfordrende for virksomhederne var, at de skulle tænke tingene på nye måder, når de skulle udvikle deres produkt, marked, organisation og ledelse,” siger Tyge Mortensen.

Da højskolen henvendte sig til Tyge, stod de med en højskole, som de egentlig ikke vidste, hvad de skulle med. De spurgte ham, om han havde en idé til, hvordan højskolen kunne forbedre sig. Så foreslog Tyge, at de lavede en innovationshøjskole.

En mosaik af studerende

Der er stor variation blandt Innovationshøjskolens studerende. Hvorimod de studerende på de fleste højskoler er 19-20 år gamle, spænder Ryslinge Innovationshøjskoles studerende lige fra 18 år helt op til 60 år, og gennemsnitsalderen er oppe på 25 år. Endvidere er en tredjedel af de studerende fra udlandet: lige fra Finland, Østeuropa og Island til Japan, Afrika og Sydamerika. Den anden tredjedel består af universitetsstuderende, som enten er ved at lave speciale eller holder orlov. Sidste tredjedel er en blanding af helt unge og nogle med anden faglig baggrund, som har en idé om, at de gerne vil være iværksættere.

Udklækker nye virksomheder

”Selvom det kun er ti måneder siden, at Ryslinge Højskole ændrede koncept og blev Danmarks første innovations- og iværksætterhøjskole, har det første hold studerende allerede startet flere projekter i gang. Vi er ved at lave et iværksætterhus på Fyn, som eleverne fra foråret står bag. Iværksætterhuset hedder Fadfyn og består af nogle gamle produktionshaller, som i dag står tomme, men vi prøver at tiltrække kreative, tekniske og kulturelle iværksættere dertil, ” siger Tyge Mortensen.

”I dét projekt ser vi en stor synergi mellem det der sker på højskolen og på iværksætterhuset. Tidligere elever har også skabt et såkaldt Hackerspace, som er et Georg Georgløs-værksted for elektronik- og it-nørder med iværksætterdrømme,” fortsætter han.

”De elever, der lige er startet på dette efterårs højskoleophold, er kommet med forskellige projekter. Én af de nuværende elever er ved at bygge en spritny iværksætterhøjskole op i Berlin. Den hedder Kreuzberg-højskolen og tiltrækker især danskere, der vil ned i Berlin og omgives af det unikke og kreative iværksætter-miljø, der findes i byer som Berlin,” fortæller Tyge Mortensen.

”Formålet med Ryslinge Innovationshøjskole er, at den hjælper iværksættere på vej. Man investerer i nogle måneders ophold og kommer ud med et projekt eller såfremt en virksomhed, der er godt på vej, ” siger Tyge Mortensen.

”Vores mission er at sætte gang i Danmark ved at sætte gang i de enkelte elever, der kommer her,” slutter han.

 

Du kan læse mere om Ryslinge Innovationshøjskole på www.ryslinge.nu