”Når man står i et supermarked eller en vinhandel med et hav af vine, kan det være svært at overskue, hvad man skal købe. Idéen med Vivino er at give den almindelige vindrikker en hurtig rating,” siger Heini Zachariassen, der lancerede en betaversion af applikationen for et års tid siden. Idéen viste sig hurtigt at være levedygtig, og flere investorer kunne se mulighederne. Med ekstra kapital i ryggen er Vivino nu udviklet i en mere avanceret version.

”Applikationen er bygget op omkring billedgenkendelse, så man tager simpelthen et billede af vinen og får i løbet af få sekunder en beskrivelse sammen med en vurdering, som er baseret på tips fra brugerne. Vi har en database med 500.000 vine, som udbygges hver dag, så der er en god chance for at Vivino kender vinen,” siger Heini Zachariassen og nævner, at applikationen også kan give overblik over hvilke vine, din vinhandler har.

”Der ligger et kæmpe arbejde bag databasen, fordi vinene er tastet ind manuelt. Jeg ville gerne have købt en database med oplysningerne, men det fandtes ikke. Så vi har bygget databasen op fra bunden,” siger Heini Zachariassen og fortæller, at arbejdet med databasen er en løbende proces, fordi der hele tiden kommer nye vine og nye årgange.

Vivino har på verdensplan 150.000 brugere, som også bidrager med data, når de rater vinene. På en god lørdag bliver app’en brugt 12.000 gange. Alligevel er der ikke de store penge i forretningen
– endnu.

”Den oprindelige tanke var at hjælpe folk med at købe vin, og derfor er Vivino en gratis app. Forretningen vil vi gerne skabe i samarbejde med vinhandlere ved at bidrage til, at de sælger mere, og vi tester i øjeblikket nogle samarbejdsmodeller. Det er lettere u, hvor vi har opbygget et solidt fundament af brugere,” siger Heini Zachariassen, som ikke er i tvivl om, hvad drømmen er:

”Vi vil være verdens bedste vin-app og have millioner af brugere.”

Læs mere på www.vivino.com