Mange har et tvetydigt forhold til Kina. Det er kæmpe marked, der er umuligt at ignorere, specielt i disse tider, hvor Asien stort set er det eneste sted i verden som stadig har høje vækstrater. På den anden side ligger Kina så langt væk fra de danske nærmarkeder, at det kan virke som en uoverskuelig opgave at komme i gang. Hvorfor er der netop kommet så meget fokus på det kinesiske marked? Er det fordi Kina eller kineserne har ændret sig og åbnet øjnene op for udenlandske produkter? Ja, Kina har ændret sig, men kineserne har ikke. Der er mange tal og tabeller der viser en masse interessante trends i Kina, men lad os lige tage et skridt tilbage. Mange ting har ændret sig de seneste mange år. Nyt politisk-økonomisk system, nye love, nye sociale reformer, nyt forbrugsmønster. Dette lyder alle som nye ændringer, dog er dette sket allerede to gange indenfor de seneste 100 år. Hvis vi går lidt over 50 år tilbage, var ændringerne i år 1959 ligeså store som ændringerne i dag. Ændringerne som Mao og kommunismen lavede ændrede ikke kineserne, så det er naivt at tro at multinationale firmaer eller kapitalismen vil. Kina har ændret sig, men kineserne har ikke. I hvert fald ikke, hvis man snakker om områder, der er vigtige for at drive forretning i Kina. Kinas marked vokser på to måder. Først og fremmest får flere folk stærkere købekraft: den nye middelklasse. Mere end 300.000.000 i dag, og mange flere millioner er på vej. Derudover er der nye forbrugsmønstre, såsom kaffebarer, døgnkiosker eller skønhedssaloner. Store ændringer, der dog ikke ændrer måden der gøres forretning på. Vigtige kulturforskelle Forskellige kulturer har alle forskellige måder at kommunikere på, og her er kinesisk og vestlig kultur meget forskellig. Et af de mere kendte eksempler er


Opret et gratis medlemsskab herunder for at få fuld adgang til alle vores artikler, den nyeste digitale udgave af vores medlemsmagasin Iværksætteren, og støt samtidigt op om dansk iværksætteri.

Er du allerede gratis medlem, så login nedenfor.

Logge Ind