Nyt stærkt koncept for networking i 2012

Alle ved at sårbarheden er ekstra stor i opstartsfasen. Derfor er listen over relevante emner for, hvad nystartede og kommende iværksættere har brug for af viden og indsigt også lang. Dansk Iværksætter Netværks nye landsdækkende koncept, målrettet overlevelse og vækst de første leveår, skydes i gang ved nytår 2012 med en kombination af networking, relevante foredrag med eksterne foredragsholdere og ikke mindst deltagernes egne personlige udfordringer.

Ni netværk er allerede kørende under Dansk Iværksætter Forening og i gang med at blive ændret hen imod en landsdækkende opstart af det nye koncept. Henover 2012 vil der blive etableret 25 netværk, med ca. 20 deltagere i hver, fordelt over hele landet.

Vigtigt er det, at vi holder os for øje, at ikke to iværksættere er ens. Styrker og svagheder vil være forskellige. Måden at tackle umiddelbart ens problemstillinger på, vil kunne svinge meget.  Og de udfordringer, hver deltager står med fra måned til måned, vil ikke være de samme. Derfor skal der også være albuerum, plads til sparring og vejledning for hver enkelt – ikke kun som gruppe.

Vi følger deltagerne på månedsbasis over en toårig periode med en fast leder/tovholder, ansat af Dansk Iværksætter Forening. Lederen har en meget væsentlig og aktiv rolle igennem hele processen. Både som aktiv sparring for hele gruppen og for hver enkelt deltager, så dennes muligheder udnyttes optimalt, men også som katalysator for kontakter på tværs af de landsdækkende netværk. Lederens kendskab og engagement til hele paletten af deltagere kan være med til at skabe helt nye muligheder, nye vinkler og nye ideer til samarbejde.

For nogle iværksættere er det ikke første gang de kaster sig ud i et selvstændigt eventyr, og selv for de hærdede cirkushunde vil der altid være nye ”tricks” at lære; selvom talemåden siger det ikke kan lade sig gøre – så kan det! Nye netværk og nye muligheder. Hvordan tackler jeg de allestedsnærværende sociale medier? Hvem har brug for at være hvor – og hvornår? Hvordan udnytter jeg bedst mine personlige kompetencer, når døgnet nu kun har 24 timer, og der også er en familie der hjemme? Paragraffer, formularer, overenskomster, bilag, udlæg, Skat og den evige moms. Hvordan bliver jeg bedre til at styre et mersalg og holde på de kunder, jeg allerede har fået i hus – så jeg kan blive ved med at klappe i hænderne? Hvilken selskabsform skal jeg vælge? Partnerskab, A/S, ApS – hvad er fordelene og ulemperne ved hver af dem? Kan jeg blive klogere på miljø, energi, bæredygtighed? Produktoptimering – hvordan? Og hvordan bliver jeg mig eget brand? Hvad betydning har CSR – min virksomheds sociale ansvar. Disse emner kunneeksempelvis være noget af det, vi tager fat i.

20 forskellige temaer skal deltagerne igennem, serveret over en toårig periode af eksterne foredragsholdere, og indlæggene, der skal betragtes som et undervisningsforløb, vil være kendt på forhånd. Der skal netværkes på kryds og tværs, der skal input fra relevante foredragsholdere og så skal den personlige ”Månedens udfordring” på bordet. Dét er de tre faste elementer på hvert månedligt møde.

Månedens udfordring er dér, hvor hver deltager får vendt deres egen største aktuelle udfordring. Løsningerne skal søges på selve mødet i et samarbejde eller via et af de faglige indlæg. Hvis problemstillingen stadig er en hård nød at knække, bliver Dansk Iværksætter Netværk tilknyttet et samarbejde med en kommende række af eksterne eksperter hos Ejerlederne, der vil kunne bidrage med en løsning.

Et solidt relevant undervisningsforløb med nøje udvalgte temaer, kombineret med egne udfordringer og sparring på kryds og tværs i et landsdækkende netværk, tror vi på er den rette cocktail for en succesrig opstart.

Ejendomsmæglere taler beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed. Vi siger Netværk, netværk, netværk.

 

Del indlægget