At starte forretning i en hårdt prøvet vognmandsbranche midt i finanskrisen lyder måske som et tosset projekt. Men Wuxus-netværket har gennem det seneste år bevist, at det kan lade sig gøre, hvis man har den rigtige idé.

”Vognmandsbranchen er tynget af, at virksomhedsejerne nedprioriterer det administrative med regnskaber, fakturaer og lønninger. Både fordi kernen i forretningen er at køre varer, og fordi mange vognmænd har faglige begrænsninger. Wuxus er bygget op omkring nogle it-værktøjer, som skal lette vognmændenes administrative byrder og på sigt eliminere al form for bogholderi,” siger Karsten Kjær.

Hos Wuxus bestiller kunderne via nettet, og vognmændene kan selv følge med og se hvad der ligger i systemet. Samtidig registreres alle vognes positioner på et netbaseret kort, så vognmændene kan holde øje med, hvor kollegerne er og hvor meget ledig kapacitet de har rundt omkring.

”Det er vigtigt at være der hvor kunderne er. Og vognmændene tænker ikke altid over konsekvenserne ved eksempelvis kun at modtage bestillinger pr. telefon,” siger Karsten Kjær og fortsætter:

”Wuxus giver vognmændene mulighed for at have overblikket. Når de er på vej fra A til B, kan de se, hvad de kan have med retur. Det betyder også, at vognmændene ofte dealer med turene, så det bedre kan betale sig,” siger Karsten Kjær og nævner, at fleksibiliteteten også gør det billigere for kunderne. Når man som kunde laver en bestilling hos Wuxus, så har transporten en pris som udgangspunkt. Men man kan så justere forskellige parametre, og dermed også prisen. Eksempelvis bliver transporten billigere, jo mere fleksibel man er med afhentningstidspunkt og leveringsdag.

Wuxus består i dag af 36 vognmandsforretninger, der betaler et månedligt medlemsgebyr, og der kommer hele tiden nye til. Det er dog ikke alle, der kommer gennem nåleøjet.

”Man kan kun komme med i Wuxus efter en personlig samtale med mig, og vi gør krav på at få indsigt i regnskaber. Vi har skrappe adgangskrav, fordi vognmændene skal arbejde ud fra samme værdisæt, og fordi branchen er tynget af, at der netop ikke laves regnskaber osv. Vi er ligeglade med tilhørsforhold, og om vognmanden kører for et andet stort firma. Vi ser alle som kunder og ingen som konkurrenter. Men det er afgørende, at man har noget at bidrage med i netværket,” siger Karsten Kjær.

 

Læs mere på www.wuxus.com